علت قطع و وصل مکرر مودم + راه حل

قطع و وصل شدن مودم؛ یک مشکل رایج با راه حل‌های ساده

ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم و برای انجام بسیاری از کارهای خود به اینترنت وابسته هستیم. در چنین شرایطی می‌توان گفت هیچ چیز به اندازه قطع و وصل مکرر مودم خسته کننده و استرس آور نیست. اگر شما هم اتصال اینترنت ناپایداری دارید که مدام قطع و وصل می‌شود، حتما به دنبال راه حلی برای رفع آن هستید. اما قبل از هر چیز لازم است علت اصلی قطع و وصل شدن مودم را بدانید.

علت قطع و وصل مکرر مودم

علل قطع و وصل مکرر مودم + راه حل‌

رایج‌ترین دلایل قطع مکرر اینترنت شما شامل موارد زیر است.

نیاز به ری استارت

همیشه اولین قدم در هنگام عیب یابی مشکلات اینترنت، راه اندازی مجدد تجهیزات است. اگر اتصال اینترنت ناپایداری دارید، بررسی دستگاه‌ها، روتر و مودم بسیار مهم است. برای حل مشکلات اتصال می‌توانید مودم و روتر خود را راه‌اندازی مجدد کنید. بدین ترتیب که آن‌ها را از برق جدا کنید، ۳۰ تا ۶۰ ثانیه منتظر بمانید و سپس دوباره به برق وصل نمایید. ری استارت آن‌ها در اغلب مواقع، مشکلات اتصال موقت را حل می‌کند و به بازیابی اتصال شبکه پایدار کمک می‌نماید. همچنین می‌توانید دستگاه‌هایی که اینترنت آن‌ها دائماً قطع می‌شود (مانند: کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند) را راه‌اندازی مجدد کنید.

علت قطع و وصل مکرر مودl

سیگنال وای فای ضعیف یا بی کیفیت

اگر سیگنال Wi-Fi شما ضعیف یا ناپایدار باشد، ممکن است دستگاه‌ها برای حفظ اتصال ثابت دچار مشکل شوند. این مشکل می‌‌تواند به دلیل موقعیت روتر، موانع فیزیکی، یا تداخل سایر دستگاه‌های الکترونیکی باشد. در این وضعیت اینترنت دائما قطع و وصل می‌شود و فعالیت‌های آنلاین را مختل می‌کند.

اگر فاصله زیادی از مودم خود داشته باشید، ممکن است اینترنت شما قطع و وصل شود زیرا سیگنال‌های Wi-Fi به سختی می‌توانند به دستگاه شما برسند. وجود موانع فیزیکی بین دستگاه و مودم نیز ممکن است باعث قطع شدن مکرر اینترنت شود. مواد خاصی مانند سنگ، فلز، کاشی و آب برای سیگنال‌های Wi-Fi مانع محسوب می‌شوند.

سعی کنید از قرار دادن مودم یا دستگاه‌های خود در نواحی که سیگنال وای فای را مجبور به عبور از این مواد می‌کند، خودداری کنید. به عنوان مثال مودم را در پشت مبلمان فلزی، درست در کنار حمام کاشی کاری شده یا نزدیک یک آکواریوم ماهی قرار ندهید. برخی از دستگاه‌های الکترونیکی مانند مایکروویو و نمایشگر کودک نیز می‌توانند با سیگنال Wi-Fi تداخل داشته باشند و باعث کندی و قطع شدن اتصال شوند.

قدیمی بودن مودم یا روتر

یکی از ساده‌ترین دلایل قطع و وصل مکرر مودم یا روتر، قدیمی بودن آنهاست. یک مودم قدیمی نمی‌تواند از آخرین استانداردهای شبکه پشتیبانی کند یا تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه را  به طور موثر مدیریت نماید. این وضعیت می‌تواند به ازدحام در شبکه و سایر مشکلاتی منجر شود که نتیجه آنها قطع و وصل شدن مکرر اینترنت است. برای این منظور می‌توانید تست سلامت مودم را انجام بدهید.

شلوغی شبکه

یک شبکه شلوغ به این معنی است که حجم مصرف اینترنت شما بیشتر از پهنای باند در دسترس است. اگر بخواهید به پهنای باند بیشتری از آنچه برنامه اینترنت‌تان اجازه می‌دهد دسترسی داشته باشید، سرعت اینترنت شما به حدی کُند می‌شود که به نظر می‌رسد در حال قطع شدن است.

اگر مشکلات اینترنت زمانی اتفاق می‌افتد که چندین نفر در خانه یا محل کار شما از اینترنت استفاده می‌کنند، به احتمال زیاد به محدودیت سرعت طرح اینترنت خود رسیده‌اید. برای رفع آن باید مصرف اینترنت‌تان را کم کنید و یا طرح اینترنت خود را ارتقا دهید.

قطع شدن اینترنت از طرف ISP

قطعی‌ اینترنت می‌تواند نتیجه مشکلات زیرساختی باشد که ISP شما باید آنها را حل کند. این مسئله کاملاً به محل زندگی شما مربوط است و هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. قطعی اینترنت ممکن است کوتاه مدت یا طولانی مدت باشد. گاهی اوقات اتصال برای ساعت‌ها قطع می‌شود و گاهی اوقات ممکن است دائما قطع و وصل شود. قطع ناگهانی اینترنت در واقع می‌تواند ناشی از قطع شدن ISP شما باشد.

می‌توانید از طریق برنامه ISP یا حساب وب خود یا از طریق تماس با پشتیبانی، قطعی‌ها را بررسی کنید. همچنین می‌توانید در مورد قطعی‌های گذشته سوال کنید تا ببینید آیا به ارائه دهنده اینترنت شما مربوط می‌شود یا نه. پشتیبان فنی اینترنت می‌تواند با بررسی سوابق اتصال اینترنتی‌تان به شما بگوید که چه تعداد قطعی داشته‌اید و آنها دقیقا در چه زمان‌هایی اتفاق افتاده‌اند. اگر قطعی‌های زیادی را تجربه کردید و وضعیت در دراز مدت تغییری نکرده است، شاید وقت آن رسیده باشد که اینترنت خود را از شرکت دیگری تهیه کنید.

علت قطع و وصل مکرر مودم

آسیب دیدن کابل‌های شبکه

تشخیص آسیب دیدگی کابل‌های شبکه دشوار است زیرا این آسیب دیدگی‌ها همیشه از بیرون کابل مشخص نیستند. خرابی، شل شدگی و پیکربندی ضعیف کابل‌‌های شبکه به قطع و وصل شدن مکرر اینترنت منجر می‌شود. بنابراین تمام کابل‌های شبکه را از نظر علائم پارگی، پیچ خوردگی، قطعی و … بررسی کنید.

مطمئن شوید که کابل‌های کواکسیال به مودم و پریز دیواری متصل هستند. فراموش نکنید که کابل اترنت را (که مودم را به روتر یا رایانه متصل می‌کند) نیز بررسی کنید. کابل‌های کواکسیال باید محکم پیچ شوند و کابل‌های اترنت در هنگام وارد شدن به پورت باید یک صدای کلیک‌مانند داشته باشند و نباید بدون فشار دادن گیره خارج شوند.

کابل کشی شل یکی از علل اصلی قطع و وصل شدن مکرر مودم است زیرا کابل شل می‌تواند همچنان سیگنال ارسال کند؛ هر چند بسیار ضعیف باشد. اما این سیگنال ممکن است با هر تکان کوچک (مانند هر بار که کابل کمی حرکت می‌کند) قطع شود.

مشکلات نرم افزار یا درایور

در بسیاری از موارد، قطع و وصل شدن اتصال اینترنت می‌تواند به قدیمی بودن نرم افزار یا درایورهای دستگاه‌های شما مربوط باشد. اگر نرم ‌افزار یا سفت ‌افزار (فریمور) دستگاه‌های شما (از جمله مودم و روتر) به روز نباشند، اتصال اینترنت ناپایداری خواهید داشت. به روز نگه داشتن این اجزا نه تنها به جلوگیری از قطع شدن مدام اینترنت کمک می‌کند بلکه امنیت شبکه اینترنت شما را نیز افزایش می‌دهد.

امن نبودن شبکه

اگر یک شبکه اینترنت‌ امن نباشد، کاربران غیرمجاز ممکن است پهنای باند آن را کاهش دهند و باعث قطع و وصل اینترنت شوند. اگر در تنظیمات مودم خود اقدامات امنیتی لازم را لحاظ نکرده باشید، دستگاه‌های غیرمجازی که در مجاور شبکه شما فعال هستند، می‌توانند به راحتی به شبکه وصل شوند و بخش قابل توجهی از پهنای باند شما را مصرف کنند. این بار اضافی در شبکه می‌تواند به کاهش عملکرد و قطع مکرر اینترنت منجر شود؛ به خصوص زمانی که دستگاه‌های شما برای فعالیت‌هایی مانند پخش جریانی (استریمینگ) یا ویدئو کنفرانس به پهنای باند قابل توجهی نیاز دارند.

برای جلوگیری از این مشکل، بسیار مهم است که شبکه خود را با گذرواژه‌ها و رمزگذاری قوی ایمن کنید، دستگاه‌های متصل به شبکه را به طور منظم کنترل کنید و تنظیمات شبکه خود را برای محدود کردن دسترسی غیرمجاز به‌روزرسانی نمایید. با راهکارهای ساده می‌توانید از هک شدن مودم جلوگیری کنید. برای مطالعه این مقاله روی لینک درج شده کلیک کنید.

جمع بندی

قطع و وصل شدن مکرر مودم می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ از یک مشکل اتصال موقت گرفته تا قطعی شبکه از طرف ISP، قدیمی بودن مودم، آسیب دیدگی کابل‌ها و … . اگر مودم یا روتر شما دائما قطع و وصل می‌شود، حتما موارد ذکر شده در بالا را به دقت بررسی کنید. به احتمال زیاد می‌توانید علت اصلی این مشکل را پیدا کنید و آن را در کمترین زمان ممکن رفع نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *