آموزش نحوه نصب vpn روی مودم و روتر

روتر VPN چیست؟

Vpn یک روش مؤثر برای رمزگذاری و ایمن سازی ترافیک وب و فعالیت‌های وابسته به اینترنت در کامپیوتر و سایر دستگاه‌های الکترونیکی است. اما اگر بخواهید از تمام دستگاه‌های موجود در شبکه خود محافظت کنید، روش ساده‌تر آن است که VPN را روی روتر خود راه اندازی کنید؛ بدین ترتیب همه دستگاه‌های متصل به روتر می‌توانند از یک اتصال ایمن و بدون مزاحمت بهره ببرند. هنگامی که یک VPN روی روتر خود نصب می‌کنید، آن از تمام دستگاه‌های متصل به یک شبکه Wi-Fi محافظت می‌کند؛ از گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها گرفته تا تلویزیون‌ها، یخچال‌های هوشمند. یک روتر VPN  به روتری اشاره می‌کند که مخصوص میزبانی VPN ساخته شده است و قابلیت نصب vpn دارد (زیرا هر روتری قابلیت اجرای VPN را ندارد).

نحوه راه اندازی VPN روی روتر

اولین کاری که باید انجام دهید، آن است که یک vpn سازگار با مودم یا روتر خود انتخاب کنید. پس از تهیه اشتراک vpn مورد نظرتان، شروع به نصب آن می‌رسد.

۱.پنل پیکربندی روتر را باز کنید.

با وارد کردن آدرس IP روتر (پروتکل اینترنت) در مرورگر خود، درست مانند یک URL، به آن دسترسی پیدا کنید. اگر آدرس IP روتر خود را نمی‌دانید، مراحل زیر را دنبال کنید.

برای کاربران ویندوز 10:

  • منوی Start را باز کنید، Command Prompt را تایپ کرده و انتخاب کنید.
  • یک پنجره کنسولی ظاهر می‌شود. ipconfig را تایپ کنید و Enter را فشار دهید.
  • آدرس IP روتر شما باید در خط Default Gateway باشد.

اگر از macOS استفاده می‌کنید:

  • تنظیمات سیستم را از منوی اپل باز کنید.
  • سپس روی Network کلیک کنید.
  • در اینجا، Wi-Fi -> Advanced… -> TCP/IP را انتخاب کنید.
  • آدرس IP روتر خود را در کنار روتر خواهید دید.
نحوه نصب vpn روی مودم و روتر (راهنمای کامل عملی)

۲.زبانه VPN client  را پیدا کنید.

این گزینه معمولاً در بخش تنظیمات پیشرفته روتر به چشم می‌خورد. بسته به مدل و برند روتر شما، این بخش ممکن است در جای دیگری باشد. اگر برگه VPN client را پیدا نکردید، به این معنی است که روتر شما با VPN سازگار نیست. اما نگران نباشید؛ اکثر روترها را می‌توان با استفاده از یک فریمور خاص با VPN سازگار کرد.

۳. دستورالعمل‌های VPN client را دنبال کنید.

اکثر ارائه دهندگان VPN آن را در صفحه پشتیبانی خود قرار می‌دهند.

۴. مطمئن شوید که اتصال شما توسط VPN محافظت می‌شود.

برای انجام این کار، می‌توانید «What is my IP» را در گوگل جستجو کنید و ببینید آیا مکان دیگری را نشان می‌دهد یا خیر. در غیر این صورت، بررسی کنید که آیا دستورالعمل‌ها را به درستی دنبال کرده‌اید و یا با پشتیبانی مشتری VPN خود تماس بگیرید.

نحوه نصب vpn روی مودم و روتر

مزایا نصب VPN روی مودم و روتر

اگر هنوز مطمئن نیستید که نصب VPN روی روتر یا مودم شما ایده خوبی باشد، نگاهی به مزایای زیر بیندازید.

حفظ امنیت و حریم خصوصی در تمامی اوقات:

با نصب وی پی ان روی روتر همیشه به سرور VPN متصل خواهید بود. این بدان معناست که تا وقتی روتر شما کار می‌کند، تمام دستگاه‌های متصل تحت محافظت VPN هستند. در اینصورت حتی اگر یکی از دستگاه‌ها به طور خودکار به بروزرسانی یا دانلود اپلیکیشن‌ بپردازد، نیازی نیست نگران امنیت آن باشید.

صرفه جویی در زمان و هزینه:

با نصب VPN روی روتر یا مودم خود دیگر مجبور نیستید برای خرید چند اکانت وی پی ان هزینه کنید و برای نصب هر یک از آنها به طور جداگانه زمان بگذارید. در واقع شما با وارد کردن اطلاعات وی پی ان خریداری شده در تنظیمات روتر خود، آن را برای تمامی دستگاه‌ها فعال می‌کنید؛ بدون آنکه نیازی به خرید چند اکانت جداگانه یا صرف زمان برای ایجاد تنظیمات اضافی داشته باشید.

امنیت جامع خانه:

اتصال سرور VPN برای هر دستگاهی که به VPN روتر خانگی شما متصل است، اِعمال می‌شود و این vpn می‌تواند بدون نیاز به راه اندازی اضافی، دستگاه‌های جدید را پوشش دهد؛ حتی مهمان‌ها در هنگام دید و بازدید و استفاده از شبکه وای فای شما تحت پوشش این وی پی ان قرار خواهند گرفت.

نحوه نصب vpn روی مودم و روتر

پوشش دستگاه‌هایی که از VPN پشتیبانی نمی‌کنند:

نصب وی پی ان به طور مستقیم روی بسیاری از دستگاه‌های متصل به وای فای امکان پذیر نیست. اما روتر VPN می‌تواند امنیت تمامی دستگاه‌های متصل از جمله آنهایی که از وی پی ان پشتیبانی نمی‌کنند را فراهم نماید.

افزایش تعداد دستگاه‌های متصل:

همانطور که می‌دانید هر وی پی ان با توجه به نوع و هزینه‌ای که برای خرید آن پرداخت می‌کنید، قادر است به تعداد مشخصی از دستگاه‌ها متصل شود. اما آیا می‌دانستید که روتر دارای VPN فقط یک دستگاه به حساب می‌آید؟ اگر لپ تاپ، تلفن هوشمند و رایانه رومیزی شما همگی از طریق روتر دارای VPN به اینترنت متصل شوند، از نظر فنی همه آنها به عنوان یک دستگاه شناخته می‌شوند. این بدان معناست که دیگر نیازی نیست نگران محدودیت در تعداد دستگاه‌هایی باشید که می‌توانند از وی پی ان استفاده کنند.

نکات استفاده از VPN روی روتر

برای آنکه از وی پی ان نصب شده روی مودم و روتر خود حداکثر بهره را ببرید، نکات مهم زیر را مد نظر قرار دهید.

  • سیستم عامل روتر (مودم) خود را به روزرسانی کنید و در صورت امکان گزینه به روز رسانی خودکار را فعال نمایید تا همواره به جدیدترین نسخه سیستم عامل دسترسی داشته باشید.
  • در صورت مکان از اکانت‌های VPN رایگان استفاده نکنید و یک وی پی ان پولی خریداری نمایید؛ زیرا نسخه‌های وی پی ان پولی، مطمئن‌تر هستند و اتصال پایدارتری ارائه می‌دهند.
  • به طور همزمان از دو یا چند نسخه VPN روی روتر خود استفاده نکنید. نصب یک نسخه وی پی ان روی مودم یا روتر شما کفایت می‌کند.
  • برای ارتقاء امنیت اتصال خود، یک رمز عبور قوی و پیچیده برای روتر یا مودم‌تان مشخص کنید و آن را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید.
  • برای آنکه وی پی ان روتر شما بتواند بهترین عملکرد ممکن را داشته باشد، نزدیک‌ترین server را برای اتصال آن انتخاب کنید.

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید، نصب وی پی ان روی روتر یا مودم، کار پیچیده‌ای نیست؛ فقط کافی است که روتر یا مودم شما سازگار با vpn باشد و مراحل ذکر شده در بالا را به دقت دنبال کنید. برای بهره‌مندی از حداکثر مزایای راه اندازی vpn روی روتر یا مودم حتما یک وی پی ان معتبر و پولی خریداری نمایید و از نسخه‌های رایگان وی پی ان برای روتر خود استفاده نکنید.

آسان پیشرو نمایندگی تندا در ایران است و انواع مودم و روتر تندا را با گارانتی معتبر به بازار عرضه می‌کند. برای اخذ نمایندگی و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *