چه زمان تغییر DNS لازم است؟

DNS چیست؟

شما برای وارد شدن به یک وبسایت، نام آن را در نوار آدرس مرورگر تایپ می‌کنید و با زدن اینتر وارد سایت مورد نظر می‌شوید. اما در پشت صحنه، همه چیز به این سادگی انجام نمی‌شود. درخواست شما ابتدا به سروری می‌رود که از سیستم نام دامنه یا DNS برای ترجمه درخواست شما به آدرس IP عددی استفاده می‌کند. DNS مخفف Domain Name System است. سرویس/سرور DNS یک جزء ضروری شبکه است که نام وب سایت مورد نظر شما را به آدرس IP مطابق با آن وب سایت ترجمه می‌کند تا بتوانید وارد سایت شوید. یکی از تغییراتی که می‌تواند بر تجربه شخصی شما از اینترنت تأثیر مثبت بگذارد، تغییر DNS است. در برخی موارد ممکن است بهتر باشد سرویس DNS پیش‌ فرضی که ارائه ‌دهنده خدمات اینترنت (ISP) شما از آن استفاده می‌کند را تغییر دهید. اما این کار چه مزایایی دارد؟

DNS چیست

چه زمانی تغییر DNS لازم است؟

عملکرد سرور DNS می‌تواند بر کیفیت تجربه کاربری شما از اینترنت تأثیر مستقیم بگذارد؛ این بدان معناست که DNS برای تمام فعالیت‌های اینترنتی شما ضروری است. مهم‌ترین دلایل نیاز به تغییر DNS شامل موارد زیر هستند:

کُند بودن اتصال:

اگر سرورهای DNS ارائه شده توسط ISP کُند باشند یا به درستی برای ذخیره سازی پیکربندی نشده باشند، می‌توانند به طور موثر اتصال شما را کند سازند. این امر مخصوصاً زمانی صادق است که صفحه‌ای را لود می‌کنید که از دامنه‌های مختلف، مانند تبلیغ‌ کنندگان و شرکت‌های وابسته، محتوا می‌گیرد. تغییر سرور DNS در چنین مواردی می‌تواند سرعت وب گردی شما را افزایش دهد.

حملات سایبری DNS:

یک روش موثر برای مقابله با سرقت DNS یا ربودن نام دامنه، تغییر DNS است. این وضعیت هنگامی اتفاق می‌افتد که یک بدافزار روی سیستم شما فعال شده باشد. در اینصورت پس از تایپ یک نام دامنه معتبر توسط بدافزار به یک سرور DNS که توسط هکرها کنترل می‌شود سوئیچ خواهید شد. بدین ترتیب هکرها می‌توانند به اطلاعات بانکی یا سایر داده‌های محرمانه و حساس شما دسترسی پیدا کنند.

DNS چیست

مزایای تغییر DNS

تغییر DNS مورد استفاده توسط ISP شما به DNS شخص ثالث می‌تواند با مزایای متعددی همراه باشد که در ادامه به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

خدمات سریعتر

سرورهای DNS شخص ثالث گاهی اوقات سریع‌تر از سرورهای DNS پیش فرض یک ISP هستند. هرچند  این مسئله قطعی نیست و به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد؛ به عنوان مثال میزان نزدیک بودن سرورهای DNS شخص ثالث به خانه یا محل کار شما و همچنین اینکه سرعت سرورهای DNS ارائه دهنده خدمات اینترنت شما چقدر کُند است.

خدمات قابل اعتماد

اگر ISP شما در راه ‌اندازی و حفظ عملکرد مطلوب سرورهای DNS خود ضعیف عمل می‌کند، ممکن است به طور مکرر آپلود کُند و سرویس بی کیفیتی را تجربه کنید. تغییر به یک سرور DNS مطمئن‌تر به احتمال زیاد این مشکل را حل خواهد کرد. در واقع هدف اصلی اکثر DNS های شخص ثالث، ارائه سرویس سریع و بدون قطعی است.

مسدود کردن محتوای نامناسب

اگر فرزندان خردسال دارید و می‌خواهید برخی از سایت‌ها و محتواهای وب را فیلتر کنید، راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پیکربندی وب فیلترینگ، آن است که سرور DNS خود را به سرویسی مانند OpenDNS تغییر دهید. با تغییر سرور DNS روی روتر خود می‌توانید تنظیمات کنترل والدین را در وب‌ سایت OpenDNS پیکربندی کنید.

DNS چیست

این کار به شما امکان می‌دهد تا دسته‌های خاصی از وب‌ سایت‌ها را مسدود کنید و همچنین وب سایت‌هایی که فرزندان‌تان از شبکه خانگی شما به آنها دسترسی داشته‌اند را مشاهده کنید. حتی بهتر از آن، اگر یک شبکه بی ‌سیم دارید، می‌توانید محتوای خاصی را برای همه دستگاه‌ها از جمله تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند که از شبکه استفاده می‌کنند، مسدود کنید.

دسترسی به محتوای مسدود شده

برخی از سرورهای DNS شخص ثالث خاص به شما امکان می‌دهند به محتوای «geo-blocked» دسترسی داشته باشید؛ یعنی محتوایی که بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربر مسدود شده است. به عنوان مثال ساکنان بسیاری از کشورها نمی‌توانند به وب‌ سایت‌هایی مانند Netflix دسترسی داشته باشند.

اما برخی از سرورهای DNS با اجرای یک ترفند کوچک و به اصطلاح «تونل سازی» شبکه، کاری می‌کنند که بنظر برسد که در یکی از این مناطق «مسدود شده» نیستید. از آنجایی که برخی از ISPها یا شبکه‌ها در کشورهای دیگر، وب ‌سایت‌ها را در سطح DNS مسدود می‌کنند، یک سرویس DNS شخص ثالث که آن وب‌ سایت را مسدود نمی‌کند، به شما کمک می‌کند که به آن محتوا دسترسی داشته باشید.

حرف آخر

مرورگر شما از DNS برای تبدیل نام وبسایت‌ها (که برای انسان‌ها قابل شناسایی است) به آدرس IP (آدرس‌های عددی که سیستم‌ها می‌توانند آن را تشخیص دهند) استفاده می‌کند. در برخی موارد ممکن است تنظیمات DNS کُند یا ناامن شود. همچنین ممکن است بواسطه محدودیت‌هایی که DNS شما اعمال می‌کند، نتوانید به محتواهای خاصی دسترسی پیدا کنید. در چنین شرایطی به احتمال زیاد تغییر DNS مورد استفاده توسط ISP شما به DNS شخص ثالث بتواند مشکل‌تان را برطرف خواهد کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *