نحوه تغییر DNS در ویندوز و مک

DNS چیست و چه کاربردی دارد؟

DNS  مخفف Domain Name System (سیستم نام دامنه) است و همانند یک دفترچه تلفن اینترنت عمل می‌کند. هنگامی که می‌خواهید به یک وب سایت مراجعه کنید، معمولاً یک نام دامنه مانند google.com را تایپ می‌کنید. DNS آن را به یک آدرس IP قابل درک توسط مرورگر وب شما تبدیل می‌کند. آدرس IP رشته‌ای از کاراکترهاست که با نقطه و کاما از هم جدا شده‌اند. به عنوان مثال، یک آدرس IP برای Google.com می‌تواند به این شکل باشد http://173.194.203.106/. در واقع DNS، نام دامنه قابل فهم برای انسان را به IP قابل فهم برای ماشین (کامپیوتر، لپ تاپ، تلفن هوشمند و …) تبدیل می‌کند. ارائه دهنده خدمات اینترنت‌، یک DNS پیش فرض را به شما اختصاص می‌دهد. با این حال، همیشه می‌توانید تنظیمات DNS خود را در رایانه‌های شخصی Mac یا Windows  تغییر دهید. در ادامه مطلب با نحوه تغییر DNS آشنا می‌شویم.

تغییر DNS ویندوز

برای تغییر سرور DNS خود در رایانه ویندوز ۱۰ به Settings > Network & Internet > Change Adapter Settings  بروید. سپس روی connection راست کلیک کرده وProperties > IPv4 > Properties را انتخاب کنید. در نهایت، Use the following DNS server address را انتخاب نمایید.

۱.منوی استارت ویندوز را باز کنید. می‌توانید این کار را با کلیک کردن روی دکمه با آرم ویندوز در گوشه سمت چپ پایین صفحه انجام دهید.

۲. سپس روی تنظیمات کلیک کنید. تنظیمات، همان نماد چرخ دنده‌ای است که درست بالای دکمه پاور قرار دارد.

تغییر DNS ویندوز و مک

۳. سپس Network & Internet را انتخاب کنید.

تغییر DNS ویندوز و مک

۴. سپس روی Change adapter options کلیک کنید (در زیر Advanced network settings قرار دارد).

نکته: اگر این گزینه را پیدا نکردید، روی Status در نوار کناری سمت چپ کلیک کنید. اگر Status را در نوار کناری سمت چپ نمی‌بینید، پنجره تنظیمات را باز کنید یا پنجره را تمام صفحه نمایید.

۵. روی connection که می‌خواهید سرور DNS را برای آن تغییر دهید راست کلیک کنید. اگر از طریق WiFi متصل هستید، آن را انتخاب کنید. اگر از طریق اترنت متصل هستید، اترنت را انتخاب کنید. می‌توانید به راحتی متوجه شوید که در حال حاضر از کدام کانکشن‌ها استفاده می‌کنید. کانکشن‌های مورد استفاده، نوار و میله‌های سبز رنگ دارند، در حالی که اتصالاتی که استفاده نمی‌شوند، دارای ضربدر قرمز رنگ هستند.

۶. سپس Properties را انتخاب کنید؛ یعنی آخرین گزینه در منویی که از طریق راست کلیک باز می‌شود.

تغییر DNS ویندوز و مک

۷. آنگاه  Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4)را انتخاب کنید. اگر این گزینه را نمی‌بینید، برای پیدا کردن آن کافی است ماوس خود بالا و پایین کنید.

۸. سپس روی Properties کلیک کنید.

تغییر DNS ویندوز و مک

۹. بعد، روی دایره کنار Use the following DNS server addresses کلیک کنید؛ در نیمه پایین پنجره‌ای که باز شده قرار دارد.

۱۰. سپس یک آدرس DNS جدید وارد کنید. همچنین لازم است یک آدرس سرور DNS ثانویه را در خط زیر اضافه کنید.

۱۱. در نهایت روی OK کلیک کنید. تا زمانی که روی OK کلیک نکنید، تغییرات شما اعمال نخواهد شد.

تغییر DNS ویندوز و مک

تغییر DNS مک

برای تغییر سرور DNS درMac ، به System Preferences > Network بروید. سپس یک connection را انتخاب کنید و روی Advanced کلیک کنید. در مرحله بعد، تب DNS را انتخاب کرده و روی علامت مثبت کلیک کنید. در نهایت یک آدرس DNS وارد کنید و روی OK > Apply کلیک کنید.

۱. روی نماد Apple در گوشه سمت چپ بالای صفحه مک خود کلیک کنید.

۲. سپس System Preferences را انتخاب کنید.

تغییر DNS ویندوز و مک

۳. سپس Network را انتخاب کنید.

تغییر DNS ویندوز و مک

۴. کانکشنی که می‌خواهید سرور DNS را برای آن تغییر دهید انتخاب کنید. تمام کانکشن‌های مختلف شبکه در نوار کناری سمت چپ قابل مشاهده هستند. کانکشن‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، دایره سبز دارند. و کانکشن‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، دارای دایره قرمز هستند.

۵. سپس بر روی Advanced کلیک کنید؛ در گوشه سمت راست پایین پنجره قرار دارد.

تغییر DNS ویندوز و مک

۶. سپس روی تب DNS در بالای پنجره کلیک کنید.

تغییر DNS ویندوز و مک

۷. سپس بر روی آیکون مثبت (+) در پایین صفحه سرورهای DNS کلیک کنید.

تغییر DNS ویندوز و مک

۸. آدرس‌های DNS جدید را وارد کنید. شما باید یک آدرس DNS اولیه و ثانویه را وارد کنید. هنگامی که یک URL نیاز به resolve شدن دارد، مک شما اولین ورودی لیست سرور DNS را پرس و جو می‌کند. اگر پاسخی دریافت نشد، به سراغ ورودی بعدی می‌رود. این کار تا زمانی که پاسخی دریافت شود یا زمانی که همه سرورها پرس و جو شده باشند، ادامه خواهد داشت.

۹. بعد، روی OK کلیک کنید. پنجره Advanced بسته می‌شود و شما به پنجره Network بازگردانده می‌شوید.

تغییر DNS ویندوز و مک

۱۰. در نهایت روی Apply کلیک کنید. تا زمانی که روی Apply در پنجره شبکه کلیک نکنید، تغییرات شما اِعمال نخواهد شد.

تغییر DNS ویندوز و مک

حال که می‌دانید چگونه آدرس DNS خود را در رایانه Windows 10 و Mac تغییر دهید، بد نیست با بهترین آدرس‌های DNS شخص ثالثی که می‌توانید استفاده کنید آشنا شوید.

بهترین DNS سرورهای عمومی و رایگان

اگر می‌خواهید از یک سرور DNS شخص ثالث استفاده کنید، برخی از بهترین گزینه‌ها Google Public DNS، Cloudflare و OpenDNS هستند. هر یک از این ارائه دهندگان، یک آدرس DNS اولیه و ثانویه دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

  • Google Public DNS: 8.8.8.8 و8.4.4
  • Cloudflare: 1.1.1.1 و0.0.1
  • OpenDNS: 208.67.222.123 و67.220.123

DNS عمومی گوگل، یکی از محبوب‌ترین سرورهای DNS است زیرا به خاطر سپردن آن بسیار آسان است. با این حال توجه داشته باشید که گوگل یک گزارش از آدرس‌های IP که از سرورهایش استفاده می‌کنند را به مدت یک تا دو روز نگه می‌دارد تا به تشخیص و عیب یابی کمک کند. همچنین ممکن است برخی از گزارش‌ها را به مدت طولانی‌تری نگه دارد اما گوگل ادعا می‌کند که هیچ اطلاعات شخصی را ذخیره نمی‌کند. بنابراین اگر به حفظ حریم خصوصی اهمیت می‌دهید، ممکن است بخواهید از آدرس DNS دیگری استفاده کنید.

Cloudflare  به دلیل سرعت و حریم خصوصی که ارائه می‌دهد یک انتخاب محبوب است. کلودفلر قسم خورده که از داده‌های شما استفاده نمی‌کند و آدرس IP شما را نیز ثبت نمی‌کند. همچنین یک سیستم حذف ۲۴ ساعته وجود دارد که در آن داده‌ها به صورت روزانه حذف می‌شوند.علاوه بر این Cloudflare دارای یک انجمن گفتگو فعال است که می‌توانید سوالات خود را در آن مطرح کنید و جواب‌های قابل اعتماد دریافت نمایید.

اگر یک ارائه دهنده DNS با تجربه می‌خواهید، OpenDNS یک گزینه ایده آل است. OpenDNS به طور پیش فرض سایت‌های فیشینگ را مسدود می‌کند و می‌توانید با مراجعه به وب سایت آن، کنترل‌ والدین را به صورت رایگان پیکربندی کنید.

جمع بندی

در بخش‌های فوق به مراحل تغییر DNS در ویندوز و مک پرداختیم. همانطور که دیدید، تغییر DNS از طریق سیستم عامل کار ساده‌‌ای است و به سرعت قابل انجام است. علاوه بر این روش، شما می‌توانید از نرم افزارهای تغییر DNS مانند DNS Jumper و DNS Changer نیز استفاده نمایید.

شرکت نوآوران آسان پیشرو، نمایندگی تندا و نمایندگی یوگرین در ایران را بر عهده دارد.

برای خرید محصولات یوگرین می‌توانید به سایت irugreen مراجعه فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *