مقایسه اینترنت DSL و اینترنت ADSL

اینترنت پرسرعت

امروزه فناوری آنقدر حیاتی شده است که تقریبا همه چیز به آن بستگی دارد. با این حال بدون اینترنت پرسرعت، پیشرفت و گسترش فناوری امکان پذیر نیست. DSL و ADSL فناوری‌هایی هستند که توسط شرکت‌های مخابراتی برای تسهیل انتقال سریع‌تر داده‌ها به کار گرفته شده‌اند. اما هنگامی که اکثر مردم به اینترنت پرسرعت فکر می‌کنند، به طور ناخودآگاه به یاد اینترنت DSL می‌افتند. با این حال تفاوت زیادی بین DSL و اینترنت  ADSL وجود دارد. در این پست به بررسی تفاوت‌های این دو نوع اتصال اینترنتی می‌پردازیم.

تفاوت اینترنت DSL و ADSL

DSL چیست؟

عبارت DSL (digital subscriber line) یا خط اشتراک دیجیتال، مجموعه‌ای از تکنیک‌ها است که دسترسی به اینترنت پرسرعت را فراهم می‌کند. در تکنیک‌های مختلف DSL از خطوط تلفن مسی موجود به جای کابل‌های فیبر نوری یا ماهواره‌ها استفاده می‌شود. سرویس DSL در اکثر مناطقی که شبکه تلفن وجود دارد در دسترس است. این سرویس به طور کلی سرعت‌هایی بسیار سریع‌تر از اتصالات تلفنی دیال آپ ارائه می‌دهد. با این حال، حداکثر سرعت اتصال DSL به عوامل متعددی از جمله فاصله بین کاربر و نزدیک‌ترین مرکز مخابرات بستگی دارد. به طور کلی، هرچه به مخابرات (مرکز تلفن) نزدیکتر باشید، سرعت بیشتری خواهید داشت.

دی اس ال یک انتخاب محبوب برای کاربران خانگی است. زیرا دی اس ال معمولاً بسیار ارزان‌تر از سایر انواع خدمات اینترنت پرسرعت مانند کابل یا فیبر نوری است. علاوه بر این، اتصالات DSL به تجهیزات خاصی مانند مودم‌های کابلی یا دیش‌های ماهواره ای نیاز ندارند. تنها چیزی که نیاز دارید یک خط تلفن و یک مودم DSL است که از اکثر ISP ها قابل تهیه است.

انواع DSL

DSL به طور کلی در دو نوع متقارن و نامتقارن وجود دارد:

  • DSL نامتقارن: DSL نامتقارن سرعت دانلود بیشتری نسبت به سرعت آپلود فراهم می‌کند و شامل ADSL RADSL, VDSL است.
  • DSL متقارن: در این نوع اتصال سرعت آپلود و دانلود یکسان است. DSL متقارن شامل این موارد است: SDSL، HDSL و SHDSL.

مزایای DSL

  • این اتصال اینترنت به طور گسترده و آسان در دسترس است زیرا با استفاده از خطوط تلفن موجود ساخته شده است.
  • هزینه DSL در مقایسه با اتصالات ماهواره‌ای یا پهنای باند کمتر است.
  • حتی در هنگام برقراری تماس می‌توانید از این اتصالات اینترنتی استفاده کنید.

معایب DSL

  • برای داشتن اینترنت پرسرعت باید نزدیک تلفن باشید؛ هر چه از شبکه تلفن دورتر شوید، سرعت‌ کمتری خواهید داشت.
  • نسبت به سایر انواع سریع‌تر اتصالات، هزینه بیشتری دارد.
تفاوت اینترنت DSL و ADSL

تفاوت DSL با ADSL

اینترنت پهن باند به دلیل کارایی و سرعت بالا، پرکاربردترین شکل اتصال به اینترنت است. DSL اصطلاح عمومی برای خدمات خط اشتراک دیجیتال است در حالی که ADSL تنها یکی از انواع آن می‌باشد. ADSL به معنای خط اشتراک دیجیتال نامتقارن (Asymmetrical Digital Subscriber Line) است. در ای دی اس ال سرعت داده ارسالی به عنوان آپ‌استریم upstream  و داده‌های دریافتی به عنوان دان‌استریم downstream شناخته می‌شود. ADSL به معنای اتصال اینترنت است که از ارتباطات دیجیتال بین خط تلفن و مودم استفاده می‌کند.

DSL و ADSL هر دو اتصالات پرسرعت اینترنت هستند که می‌توانند روی خط تلفن فعلی شما کار کنند. برای استفاده از هر دو نوع سرویس، نیازی به ارتقای اتصال تلفن خود ندارید. جدای از این، هر دو DSL و ADSL با خدمات تلفن شما تداخلی ندارند و می‌توانند به طور همزمان بدون هیچ مشکلی استفاده شوند.

در adsl، سرعت پهنای باند برای ارسال اطلاعات و دریافت اطلاعات یکسان نیست و به همین دلیل به آن نامتقارن می‌گویند. ADSL  به شما این امکان را می‌دهد که داده ها را سریع‌تر از سرعت آپلود، دانلود کنید. چرا که هنگام استفاده از اینترنت، احتمالاً اطلاعات بیشتری نسبت به بارگذاری دانلود خواهید کرد.

اتصال DSL با استفاده از سیم‌های استفاده نشده در شبکه تلفن برای انتقال سیگنال‌ها کار می‌کند. سیم‌های مسی که برای سیگنال‌های صوتی طراحی شده‌اند نیز می‌توانند پهنای باند قابل توجهی را حمل کنند. ADSL و DSL بر خدمات تلفن شما تأثیری نمی‌گذارند. زیرا برخی از سیم‌ها برای انتقال سیگنال‌های صوتی و برخی دیگر برای انتقال سیگنال‌های دیجیتال استفاده می‌شوند. ADSL از یک مودم مخصوص و یک میکرو فیلتر در خط تلفن مشترک برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند.

در یک اتصال ADSL تا زمانی که پاور روشن باشد، کامپیوتر شما همیشه به اینترنت متصل خواهد بود. هنگامی که رایانه را روشن می‌کنید، به طور خودکار به اینترنت متصل می‌شود مگر اینکه به صورت دستی آن را قطع کنید. سرعت و در دسترس بودن سرویس DSL ممکن است به فاصله خانه یا محل کار شما تا دفتر تلفن مجاور بستگی داشته باشد. سرعت می‌تواند در خارج از شهر کم باشد، خطوط مسی گرم و ترافیک محل نیز می‌توانند بر سرعت پهنای باند تأثیر بگذارد.

مشتریان مسکونی عمدتا از اینترنت ADSL استفاده می‌کنند که داده‌های فراوانی را دریافت می‌کنند اما به همان اندازه نیاز به ارسال داده ندارند. ارائه دهندگان خدمات اینترنتی نیز گزینه‌هایی با پهنای باند بالاتر برای آپلود و دانلود یا هر دو ارائه می‌دهند. اما سرعت بالاتر، قیمت‌های بالاتری نیز خواهد داشت.

مقایسه اینترنت ADSL و DSL 

تفاوت‌های اصلی بین DSL و ADSLعبارتند از:

  • DSL یک اصطلاح کلی برای خط مشترک دیجیتال است، در حالی که ADSL نوعی DSL می‌باشد.
  • DSL مخفف خط اشتراک دیجیتال است در حالیکه ADSL مخفف خط اشتراک دیجیتال نامتقارن می‌باشد.
  • در DSL سرعت آپلود و دانلود تقریبا یکسان است. در حالیکه در ADSL سرعت دانلود بیشتر از سرعت آپلود است.
  • DSL مجموعه‌ای از فناوری‌ها می‌باشد، در حالی که ADSL بخشی از این مجموعه است.
  • DSL دو نوع متقارن و نامتقارن دارد در حالی که ADSL ، یک نوع نامتقارن آن است.
تفاوت اینترنت DSL و ADSL

سخن پایانی

DSL یک اصطلاح کلی برای سرویس‌ها یا فناوری‌های اینترنت است که اطلاعات پهنای باند را از طریق سیم تلفن مسی ارائه می‌دهد. DSL انواع مختلفی دارد: متقارن و غیر متقارن. ADSL رایج‌ترین نسخه DSL است که یک خط اشتراک دیجیتال نامتقارن است. این بدان معناست که سرعت ارسال یا دریافت داده‌ها در ADSL متفاوت است (سرعت دریافت داده بیشتر از ارسال داده می‌باشد). اغلب کاربران ADSL مشترکان خانگی هستند که داده‌های ارسالی آنها کمتر است و به سرعت دریافت داده بالاتری نیاز دارند. برای خرید مودم ADSL می‌توانید به سایت ایزی مارکت مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *