تفاوت اینترنت فیبر نوری و اینترنت وای فای

کدام اینترنت خانگی بهتر است؟

هنگامی که بحث اتصالات اینترنتی به میان می‌آید، دو اصطلاح فیبر نوری و WiFi از رایج‌ترین واژه‌هایی هستند که مطرح می‌شوند. در حالیکه هر دوی آن‌ها از انواع اتصالات اینترنتی هستند اما تفاوت‌های کلیدی بین این دو وجود دارد. آگاهی نسبت به این تفاوت‌ها به شما در انتخاب اینترنت خانگی یا حتی اینترنت برای محل کار و… کمک خواهد کرد. در ادامه مطلب به بررسی تفاوت اینترنت فیبر نوری و وای فای WiFi می‌پردازیم.

فیبر نوری چیست

فیبر نوری چیست؟

فیبر نوری را می‌توان به عنوان یک اتصال اینترنتی توصیف کرد که از کابل‌های فیبر نوری برای ارسال داده‌ها با سرعت‌های باورنکردنی استفاده می‌کند. سرعت فوق العاده فیبر نوری به دلیل استفاده از پالس‌های نور بجای سیم مسی سنتی و استفاده از برق، برای انتقال داده است.

این کابل‌ها در برابر تداخل، مقاومت بیشتری دارند. بنابراین احتمال بروز اختلال در شبکه فیبر نوری کمتر است. این کابل‌ها همچنین بر خلاف سیم‌های مسی سنتی در برابر خوردگی مقاوم هستند که باعث ماندگاری بالاتر آن‌ها می‌شود. کابل‌های فیبر نوری رشته‌های بسیار باریک شیشه‌ای هستند که داده‌ها را به شکل پالس‌های نوری حمل می‌کنند. به این معنی که اطلاعات با سرعتی تقریبا مشابه نور ارسال و دریافت می‌شوند. این باعث می‌شود فیبر ۱۰۰۰ برابر سریع‌تر از اینترنت کابلی سنتی و ADSL باشد. برخلاف ADSL، اتصالات فیبر هر چه از سرور دورتر باشند کندتر نمی‌شوند. سرعت اینترنت ارائه شده توسط اتصال فیبر نوری می‌تواند تا ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه برسد.

وای فای چیست؟

اکثر خانه‌ها و ادارات از WiFi (مخفف wireless fidelity به معنای وفاداری بی سیم) بهره می‌برند. این یک فناوری شبکه است که از امواج رادیویی برای ارائه اتصال اینترنت به دستگاه‌های مجاور بدون نیاز به اتصال فیزیکی استفاده می‌کند. چندین دستگاه مانند لپ ‌تاپ، گوشی‌های هوشمند، کنسول‌های بازی، چاپگرها و تلویزیون‌ها می‌توانند همزمان به یک مودم  WiFi متصل شوند.

نحوه کار وای فای بدین صورت است که امواج رادیویی داده‌ها را از یک برج مخابراتی به یک مودم در یک مکان خاص منتقل می‌کند. این بدان معناست که هیچ خط یا کابلی مورد نیاز نیست که این امر می‌تواند راه اندازی سرویس پهن باند اولیه را کمی آسان‌تر کند. با این حال قدرت سیگنال رادیویی که پوشش نیز نامیده می‌شود، می تواند تحت تأثیر نزدیکی محل مورد نظر به دکل مخابراتی قرار گیرد. این یعنی فاصله و ناهمواری مانند تپه‌ها و دره‌ها یا موانعی مانند ساختمان‌ها، همگی می‌توانند نقش مهمی در قدرت سیگنال و کیفیت دسترسی به اینترنت داشته باشند.

ظرفیت دکل مخابراتی توسط همه افراد تحت پوشش به اشتراک گذاشته می‌شود. در نتیجه سرعت و قابلیت اطمینان اتصال به اینترنت در پهنای باند بی ‌سیم می‌تواند تحت تأثیر تعداد سایر کاربران آن برج مخابراتی در هر زمان باشد.

وای فای چیست

تفاوت‌ اینترنت فیبر نوری و پهنای باند بی سیم (وای فای)

تفاوت اساسی بین فیبر نوری و پهنای باند بی سیم در روشی است که هر اتصال، داده‌ها را انتقال می‌دهد. به عنوان مثال کابل‌های فیبر نوری با تبدیل داده‌ها به نوری کار می‌کنند که از کابل عبور می‌کند و پس از رسیدن به مقصد، به شکل اولیه خود باز می‌گردد. علاوه بر این پهنای باند بی سیم، داده‌ها را با استفاده از امواج الکترومغناطیسی برای پخش انتقال می‌دهد.

از آنجایی که هر دو روش داده‌ها را به طور متفاوتی انتقال می‌دهند، تفاوت‌های کلیدی در عملکرد هر کدام وجود دارد که به شرح زیر است:

  • سرعت:

شبکه‌های بی سیم، داده‌ها را با سرعت کابل‌های فیبر نوری انتقال نمی‌دهند. با توجه به تفاوت سرعت بین هر دو شبکه، کابل‌های فیبر نوری انتقال داده سریع‌تری را نسبت به شبکه‌های بی سیم ارائه می‌دهند. شبکه‌های بی‌سیم در زمان‌های شلوغ می‌توانند کندتر شوند. اتصالات فیبر نوری حتی در ساعات اوج مصرف همچنان قوی هستند. دلیل کندتر شدن شبکه‌های بی سیم آن است که همه کاربران از یک شبکه و پهنای باند یکسان به طور مشترک استفاده می‌کنند.

  • فاصله:

با پهنای باند بی سیم، کیفیت اتصال با افزایش فاصله کاهش می‌یابد. اتصالات بی‌ سیم فقط می‌توانند یک منطقه محدود را پوشش دهند. وقتی کاربر از محدوده سیگنال یا مودم خیلی دور شود، اتصال را از دست می‌دهد یا بی‌ثباتی در سیگنال را تجربه می‌کند. این مسئله در مورد فیبر نوری که سیگنال‌های واضحی را صرف نظر از فاصله کاربر از منبع ارائه می‌دهد، صدق نمی‌کند.

  • هزینه:

از نظر قیمت، اتصال بی سیم به طور قابل توجهی ارزان‌تر از فیبر نوری است. در شبکه‌های فیبر نوری، ارائه دهندگان خدمات اینترنت باید کابل فیبر نوری را برای ایجاد اتصال نصب کنند که همین نصب شبکه می‌تواند هزینه بر باشد.

  • تحرک و راحتی:

مصرف کنندگان امروزی به دنبال یک اتصال دائمی در تمام ساعات و روزها هستند. اینترنت در زندگی امروزی ضروری است و مصرف کنندگان می‌خواهند اتصال به اینترنت در هر کجا که می‌روند بدون مشکل برقرار باشد. استفاده از اینترنت فیبر نوری، دسترسی به اینترنت را در هر زمان و مکانی میسر و راحت می‌سازد. به عنوان مثال با اینترنت فیبر نوری هنگامی که مشترکین از هتل‌ها، کافی شاپ‌ها و مراکز خرید بازدید می‌کنند، نیازی نیست برای وصل شدن به وای فای مکان مورد نظر درخواست دهند یا به دنبال رمز اتصال باشند.

مقایسه پای فای و فیبر نوری

جدول مقایسه اینترنت فیبر نوری و وای فای

در جدول زیر برای درک بهتر، یک مقایسه سریع و ساده از این دو اتصال اینترنتی ارائه می‌دهیم.

اینترنت فیبر نوری اینترنت بی سیم  
هنوز در بسیاری از مناطق در دسترس نیست. به طور گسترده در دسترس است میزان دسترسی
تا ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه از ۳ تا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه متغیر است. سرعت
صرف نظر از فاصله، اتصال پایدار و یکنواخت باقی می‌ماند. نیاز به یک خط دید مستقیم دارد، موانع می‌توانند باعث اختلال شوند. کیفیت اتصال
نفوذ به آن بسیار سخت‌تر است. رخنه‌های احتمالی به شبکه راحت‌تر تشخیص داده می‌شوند. نفوذ به آن راحت‌تر و تشخیص رخنه دشوارتر است. امنیت
هزینه اولیه برای حفاری و سیم کشی کابل نوری بالاتر است. هزینه اولیه پایین‌تر است. هزینه اولیه
تعمیر و نگهداری بسیار کمتری مورد نیاز است زیرا کابل‌های فیبر در برابر خوردگی مقاوم هستند. نگهداری شبکه‌های بی سیم و سخت افزار می‌تواند تا ۸۰ درصد بیشتر از نصب اولیه هزینه داشته باشد.‌ هزینه کلی

 

حرف آخر

در این مطلب به بررسی تفاوت اینترنت فییبر نوری و وای فای WiFi پرداختیم. با تجزیه و تحلیل دقیق تفاوت‌های اینترنت فیبر نوری و وای فای مشاهده کردید که هر کدام مزایا و معایب واضحی دارند. دسترسی به یک شبکه بی سیم می‌تواند فوق العاده مفید باشد. در حالی که از بسیاری جهات دیگر اتصال فیبر نوری نیاز شما را بهتر برآورده می‌کند. هزینه نیز عامل مهمی در تصمیم گیری است، زیرا یک شبکه فیبر نوری گران‌تر از یک شبکه بی سیم است. با این حال، اگر قصد نصب یک شبکه فیبر نوری را دارید، می‌توانید بررسی کنید که آیا از قبل در منطقه شما وجود دارد یا خیر، که ممکن است هزینه را کاهش دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *