فایو جی

اینترنت پرسرعت و ایده فناوی 5G اکنون به واقعیت رسیده است! پس از سالیان سال فعالیت و تحقیق در این زمینه، موج پنجم تکنولوژی در ایران راه‌اندازی شده است. درحال حاضر، بسته به قابلیت گوشی خود و شهری که سکونت دارید می‌توانید از فناوری فایو جی بهره مند شوید. اما باوجود راه‌اندازی این تکنولوژی همچنان ابهامات زیادی درمورد آن وجود دارد. سوالات بسیاری درمورد اینترنت 5G وجود دارد که در این مطلب به آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

معرفی تکنولوژی موج پنجم

5G نسل پنجم شبکه تلفن همراه است که یک استاندارد جهانی بی‌سیم جدید پس از شبکه‌های 1G، 2G، 3G و 4G محسوب می‌شود. شاید اولین سوالی که از خود می‌پرسید آن است که فایو جی مخفف چیست؟ اصطلاح 5G به 5th generation mobile network اشاره دارد که به معنای نسل پنجم شبکه گوشی است. این تکنولوژی نوع جدیدی از شبکه را فعال می‌کند که برای اتصال تقریبا همه چیز از جمله ماشین‌ها، اشیا و دستگاه‌های دیگر کاربرد دارد. این شبکه درواقع یک تغییر شگفت‌انگیز در شبکه‌های موبایل شناخته می‌شود. چراکه با ارائه سرعت فوق‌العاده، تجربه بهتری نسبت به شبکه 4G ارائه می‌دهد.

از 1G تا نسل پنجم

حتما می‌دانید که اولین گوشی با نسل اول تکنولوژی شبکه موبایل به بازار عرضه شد. پس از گذشت بیشتر از ۴۰ سال، این فناوری به‌قدری پیشرفت کرده که نسل پنجم آن معرفی شده است! اولین نسل این شبکه‌ها تنها قابلیت انتقال صدا به‌صورت آنالوگ را داشت. پوشش شبکه در این نسل بسیار محدود بود و رومینگ بین اپراتورهای مختلف وجود نداشت.

در دهه ۹۰ میلادی نسل دوم معرفی شد که کیفیت بهتری ارائه داد. انتقال صدا در این نسل به‌صورت دیجیتال انجام می‌شد. نکته مهم آن است که همراه با انتقال صدا، امکان انتقال پیام متنی، تصویری و ویدیویی هم فراهم شد! در نسل بعدی یعنی نسل سوم، اینترنت موبایل به‌صورت مدرن معرفی شد. نسل 4G یک انقلاب بزرگ بود که اینترنت پرسرعت را ارائه داد. درنهایت، به نسل آخر یعنی فایو جی می‌رسیم که توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات توسعه پیدا کرد و به‌طور رسمی از سال ۲۰۱۹ وارد بازار شد.

سرعت اینترنت 5G چقدر است؟

سرعت 5g برای ارائه حداکثر سرعت داده تا ۲۰ گیگابیت بر ثانیه طراحی شده است. اما 5G چیزی فراتر از سرعت آن است. علاوه بر میزان بالاتر نرخ داده، 5G به گونه‌ای طراحی شده است که ظرفیت شبکه بسیار بیشتری را با گسترش به طیف‌های جدید مانند mmWave فراهم کند. این فناوری می‌تواند تجربه کاربری یکنواخت‌تری را ارائه دهد تا نرخ داده‌ها به‌طور مداوم بالا بماند. حتی زمانی‌که کاربران در حال حرکت هستند نرخ ثابتی دریافت خواهند کرد.

تکنولوژی فایو جی چگونه کار می‌کند؟

فناوری 5G پیشرفت‌های متعددی را در معماری شبکه ایجاد می‌کند. برای مثال، رادیو جدید 5G طیف‌هایی را پوشش می‌دهد که شبکه 4G از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کند. آنتن‌های جدید در این شبکه از فناوری موسوم به MIMO (ورودی چندگانه، چند خروجی) استفاده می‌کنند. به لطف این آنتن‌ها چندین فرستنده و گیرنده می‌توانند داده‌های بیشتری را به‌طور همزمان منتقل کنند. اما فناوری 5G تنها به طیف رادیویی جدید محدود نمی‌شود! این فناوری با پشتیبانی از یک شبکه همگرا و ناهمگن طراحی شده است که فناوری‌های بی‌سیم دارای مجوز و بدون مجوز را ترکیب می‌کند. با این کار پهنای باند موجود برای کاربران شبکه گسترش می‌یابد.

در معماری این شبکه، نرم‌افزارهایی وجود دارند که عملکرد شبکه از طریق آن‌ها مدیریت می‌شود. بنابراین، برخلاف شبکه‌های دیگر که از طریق سخت‌افزار مدیریت می‌شوند در این فناوری، نرم‌افزار مدیریت را برعهده دارد. با این فناوری پیشرفت‌هایی نیز در زمینه مجازی‌سازی، فناوری‌های مبتنی بر ابر، اتوماسیون فرآیندهای فناوری اطلاعات و کسب‌وکارها هم دیده می‌شود. معماری شبکه 5G در هر زمان و هر مکان دسترسی کاربر را برای این فعالیت‌ها فراهم می‌کند.

شبکه فایو جی شامل ساختارهای زیر شبکه به نام برش است که توسط نرم‌افزار تعریف می‌شوند. این برش‌ها مدیران شبکه را قادر می‌سازند تا عملکرد شبکه را بر اساس کاربران و دستگاه‌ها اجرا کنند. 5G همچنین تجربیات دیجیتال را از طریق اتوماسیون با قابلیت یادگیری ماشینی (ML) افزایش می‌دهد. به این صورت که در کسری از ثانیه پاسخ دریافت می‌شود. این پیشرفت در برخی لوازم مانند خودروهای خودران بسیار مفید است. این فناوری با به‌کارگیری اتوماسیون با ML و یادگیری عمیق و هوش مصنوعی (AI)، تولید و مدیریت خودکار را فراهم می‌کند که در نتیجه آن، هزینه زیرساخت تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

آیا سرعت اینترنت فایو جی به منطقه سکونت بستگی دارد؟

سرعت فناوری فایو جی درحال حاضر از ۵۰ مگابایت بر ثانیه تا ۴۰۰ مگابایت بر ثانیه متفاوت است، البته شبکه Sub-6 باید سرعتی معادل صدها گیگابایت بر ثانیه را فراهم کند. به‌طور کلی سرعت در این شبکه چندین برابر شبکه 4g است. اما از آنجایی که هنوز بستر مناسب برای آن فراهم نشده دسترسی مناسبی به این شبکه وجود ندارد. در برخی از مناطقی که دسترسی به این شبکه فراهم شده، سرعت اینترنت به همان اندازه‌ای است که در شبکه 4G ارائه می‌شود. این به‌دلیل محدودیت در دسترس بودن طیف اتفاق می‌افتد. با تغییر زیرساخت‌های شرکت‌های مخابراتی، سرعت ارائه شده در این فناوری هم بهبود خواهد یافت.

تکنولوژی فایو جی

مزایا و معایب فایو جی

مزایای متعدد اینترنت 5G باعث شده است تا این فناوری به‌شدت مورد توجه قرار بگیرد:

  • ظرفیت بیشتر نسبت به 4g (افزایش ۱۰۰ برابری ظرفیت ترافیک و کارایی شبکه)
  • سرعت بیشتر (حداکثر سرعت داده ۲۰ گیگابیت در ثانیه)
  • تاخیر بسیار کمتر (کاهش ۱۰ برابری تاخیر)
  • ارائه قابلیت‌های جدیدتر مانند اینترنت اشیا
  • پوشش‌دهی بهتر
  • پهنای باند گسترده‌تر
  • ارائه روش‌های جدید برای اتصال دستگاه‌ها
  • آنتن‌دهی یکسان در حرکت سریع

جدا از مزایای متعدد این فناوری، نکاتی درمورد معایب آن وجود دارند که باید بدانید. با وجود آنکه هیچ منبع رسمی در این مورد وجود ندارد، اما بسیاری از افراد نگران مضرات فناوری فایو جی برای سلامت افراد هستند. اینطور گفته می‌شود که آنتن‌های احداث شده برای موج پنجم تکنولوژی، منجربه به سرطان مغز، کاهش باروری و مشکلات مزمن برای کودکان می‌شود. از این رو نباید آنتن‌های این فناوری در نقاط شلوغ مانند مدرسه احداث شوند.

از مشکلات دیگر استفاده از فناوری 5g می‌توان به ضعیف شدن باتری دستگاه‌ها اشاره کرد. با ارائه این فناوری، تولید کنندگان تلفن همراه هم باید محصولات جدیدی عرضه کنند که با استفاده از فناوری جدید، عمر باتری طولانی‌تر داشته باشند.

آیا استفاده از فناوری 5G ایمن است؟

چنین دغدغه‌ای وجود دارد که سرعت بیشتر در شبکه 5G، راه نفوذ هکرها را آسان می‌کند. درواقع اینطور تصور می‌شود که با افزایش سرعت اتصال، دسترسی مجرمان سایبری به این شبکه آسان‌تر خواهد شد. همانطور که گفتیم، این شبکه توسط نرم‌افزار مدیریت می‌شود. همین موضوع به‌تنهایی می‌تواند امنیت استفاده از آن را در معرض خطر قرار دهد. چراکه درصورت دسترسی یک هکر به این نرم‌افزار، او می‌تواند کنترل کامل شبکه را در اختیار بگیرد. همچنین، افزایش پهنای باند شبکه فضای بیشتری برای هکرها فراهم می‌کند. به‌طور کلی مانند سایر فناوری‌های موجود مانند وای‌فای، تلویزیون‌ها، رادیو و…، اینترنت 5G تحت قوانین بین‌المللی قرار دارد تا در صورت بروز مشکل، تحت نظارت باشد

آیا برای استفاده از اینترنت 5G به گوشی جدید نیاز داریم؟

اگر می‌خواهید از فناوری جدید شبکه تلفن همراه استفاده کنید، باید گوشی فایو جی داشته باشید. حتما از خود می‌پرسید که گوشی فایو جی چیست؟ این گوشی‌ها 5G را پشتیبانی خواهند کرد. برخی از محصولات جدیدی که به بازار عرضه شده‌اند از 5G پشتیبانی می‌کنند. به مرور زمان و فراگیر شدن این شبکه، گوشی فایو جی بیشتر در دسترس خواهد بود، چراکه این شبکه قرار است به اصلی‌ترین شبکه در سراسر جهان تبدیل شود.

اینترنت 5G

فایو جی در ایران

با معرفی تکنولوژی موج پنجم، بسیاری از اوپراتورهای سراسر جهان ازجمله ایران درحال توسعه زیرساخت مناسب برای ارائه آن هستند. در ایران، دو تا از اصلی‌ترین اوپراتورها، همراه اول و ایرانسل در حال تلاش هستند تا این فناوری 5G را برای مردم فراهم کنند. این دو اوپراتور با راه‌اندازی چند سایت در داخل کشور، در حال آزمایش و اجرای فایو جی در ایران هستند. طبق گفته وزیر ارتباطات، تمرکز بر این است که به‌جای گسترش VDSL ، اینترنت نسل پنجم مورد توسعه قرار بگیرد. با این اوصاف، پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده شبکه 5G در ایران فراگیر شود. البته، مسئله زیرساخت‌های این شبکه وجود دارد که باید حل شود، چراکه این فناوری به زیرساخت‌های جدیدتر نیاز دارد.

کلام آخر

نسل پنجم شبکه تلفن همراه با امکانات و کاربردهای جدید کاربران را به وجد آورده است. اگرچه زیرساخت‌های لازم برای این شبکه هنوز آن طور که باید وجود ندارد، اما تا همینجای کار این فناوری قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای ارائه کرده است. در این مطلب سعی کردیم تا به‌خوبی به سوالات شما درمورد اینترنت 5G پاسخ دهیم. با توجه به مطالبی که مطالعه کردید، حتما برای ما بنویسید نظر شما درمورد فناوری فایو جی چیست؟ آیا شما برای استفاده از آن موفق شده‌اید؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *