کارت شبکه بی سیم چیست؟

وقتی بحث شبکه‌های کامپیوتری به میان می‌آید، کارت شبکه یک جزء اساسی در آن محسوب می‌شود. کارت شبکه، کارتی است که برای اتصال به اینترنت به کار می‌رود. در واقع کارت شبکه به عنوان یک واسط بین دستگاه و انواع شبکه (کابلی، اترنت، بی سیم و …) عمل می‌کند. کارت شبکه که Network Adapter نیز نامیده می‌شود، برای هر دو نوع شبکه بی سیم و با سیم ساخته می‌شود. در سال‌های اخیر توسعه شبکه‌های بی سیم باعث رواج و محبوبیت کارت شبکه بی سیم شده است. کارت شبکه وایرلس عملکری مشابه کارت شبکه معمولی دارد اما به جای کار کردن از طریق کابل شبکه به صورت بی سیم عمل می‌نماید. کارت شبکه USB بی سیم از جمله انواع آن است.

در ادامه مطلب درباره کاربرد، ویژگی‌ها و مزایای کارت شبکه بی‌ سیم، همچنین نکات مهم خرید آن بیشتر صحبت می‌کنیم.

کارت شبکه USB

انواع کارت شبکه بی سیم

کارت‌های شبکه بی سیم یا وایرلس به روش‌های مختلفی به سیستم‌ها متصل می‌شوند. به صورت کلی دو نوع کارت شبکه بی سیم وجود دارد:

  • کارت شبکه USB بی سیم
  • کارت شبکه PCI بی سیم

کارت شبکه وایرلس PCI از طریق قرارگیری در اسلات PCIe دستگاه (در شکاف مادربرد)، اتصال را برقرار می‌کند. از آنجایی که سرعت این نوع کارت شبکه بی سیم نسبت به کارت شبکه USB بی‌سیم بیشتر است، در سیستم‌های دارای پهنای باند بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارت شبکه USB بی سیم چیست؟

یک نوع کارت شبکه بی سیم است که به پورت USB کامپیوتر وصل می‌شود و امکان دسترسی به شبکه را بدون نیاز به کابل فراهم می‌کند. این مدل از کارت‌های شبکه اندازه کوچکی دارند و به راحتی قابل حمل هستند؛ آن‌ها غالبا ظاهری شبیه فلش مموری کوچک دارند.

برخی از کارت‌های شبکه USB بی سیم نیازی به نصب درایور ندارند و فقط کافی است آن‌ها را به پورت USB وصل کنید. در حالیکه بقیه ممکن است برای استفاده به نصب درایور مربوط به کارت شبکه USB بی‌سیم نیاز داشته باشند.

مزایای کارت شبکه USB وایرلس

استفاده از کارت شبکه USB بی سیم که به آن آداپتور USB وایرلس نیز گفته می‌شود، مزایای متعددی دارد که باعث محبوبیت و رواج آن شده است، از جمله:

  • سازگاری با تقریبا تمامی سیستم عامل‌ها
  • قیمت مقرون بصرفه
  • عدم نیاز به کابل کشی
  • عدم نیاز به نصب سخت افزار در کامپیوتر
  • راه اندازی سریع و آسان
  • امکان اشتراک گذاری با سایر دستگاه‌ها
  • عدم اشغال فضای زیاد به به خاطر سایز کوچک
  • قابل حمل
  • متنوع و دارای طول بردهای مختلف برای نیازهای کاربران
کارت شبکه USB

کاربرد کارت شبکه USB بی سیم

کارت شبکه USB وایرلس به کامپیوتر یا لپ تاپ شما امکان می‌دهد که به صورت بی سیم به یک روتر بی سیم متصل شود. هنگامی که کارت شبکه USB بی سیم را به پورت USB دستگاه خود وصل می‌کنید، این کارت به طور مستقیم با پردازنده کامپیوتر یا لپ تاپ ارتباط برقرار می‌کند و با دریافت سیگنال وای فای اطراف، آن را به دستگاه شما منتقل می‌نماید.

کارت شبکه USB بی سیم می‌تواند دارای آنتن خارجی یا داخلی باشد. مدل‌هایی که دارای آنتن خارجی هستند، نسبت به کارت‌های شبکه USB بی‌سیم با آنتن داخلی گران‌تر هستند. زیرا آنتن خارجی آن‌ها باعث می‌شود که بتوانند از فاصله‌های دورتر نیز سیگنال روتر را دریافت کنند.

سرعت و ایمنی کارت شبکه USB بی سیم

پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر باعث شده که آداپتورهای USB بی سیم بتوانند اینترنت با سرعت بالا (۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه) ارائه دهند. با معرفی استانداردهای جدید می‌توانید مطمئن باشید که کارت شبکه USB بی‌سیم شما حداکثر سرعت اینترنت را بدون قطعی و اختلال در اختیارتان قرار می‌دهد.

در مورد امنیت کارت شبکه USB بی‌سیم می‌توان گفت که ایمنی آن به شبکه وای فای که به آن متصل هستید، بستگی دارد. یعنی اگر آن را به یک شبکه مطمئن مانند وای فای خانه یا محل کارتان متصل کنید، بر امنیت شما تأثیر منفی نمی‌گذارد. در مواقعی که به وای فای عمومی وصل می‌شوید، لازم است از رعایت موارد ایمنی مانند فعال بودن فایروال و روشن بودن آنتی ویروس سیستم‌تان مطمئن شوید.

تنظیم کارت شبکه USB بی سیم

آداپتور USB بی سیم را باید در پورت USB لپ تاپ یا کامپیوتر خود قرار دهید. کمی صبر کنید تا کامپیوترتان آن را بشناسد. اگر آداپتور را نشناخت، لازم است نرم افزار مربوط به آن را به صورت دستی نصب کنید.

پس از اتمام مراحل نصب، یک بار سیستم را ری استارت کنید و توجه داشته باشید که کارت شبکه در محدوده روتر شما قرار بگیرد. برد آداپتور USB WiFi، درست مانند روتر تا حد زیادی به عوامل خارجی و استاندارد WiFi مورد استفاده بستگی دارد.

نکات مهم در مورد خرید کارت شبکه USB بی سیم

برای آنکه بتوانید یک کارت شبکه USB بی سیم مناسب خریداری نمایید، لازم است چند نکته را مد نظر قرار دهید.

  • کارت شبکه‌ای که خریداری می‌کنید، باید با سیستم عامل کامپیوتر یا لپ تاپ شما سازگاری داشته باشد. بسته بندی کارت شبکه را چک کنید؛ می‌توانید لیستی از تمام سیستم عامل‌های سازگار با کارت شبکه را مشاهده کنید.
  • مشخص کنید که روتر شما از کدام پروتکل امنیتی استفاده می‌کند. برای پیدا کردن این مورد لازم است وارد تنظیمات روتر شوید. آداپتور USB بی سیمی که انتخاب می‌کنید، باید از همان پروتکل امنیتی روتر شما استفاده کند. این پروتکل می‌تواند WEP، WPA یا WPA2 باشد.
  • نوع مصرف و استفاده شما از کارت شبکه بی سیم نیز اهمیت دارد. به عنوان مثال اگر به طور مرتب بازی‌های آنلاین انجام می‌دهید یا فایل‌های حجیم و سنگین رد و بدل می‌کنید، لازم است کارت شبکه‌ای با نرخ انتقال داده بالا (مثلا ۵۰۰ مگابیت بر ثانیه یا بیشتر) خریداری نمایید.
  • کارت‌های شبکه USB بی سیم نیز می‌توانند تک بانده یا دوبانده باشند. کارت‌های شبکه تک باند فقط به باند ۲٫۴ گیگا هرتز متصل می‌شوند در حالیکه کارت‌های شبکه دو بانده از هر دو باند ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که کارت‌های شبکه دو بانده می‌توانند اتصال مطمئن‌تری را ایجاد کنند و به طور موثرتری از تداخل سیگنال جلوگیری نمایند.
کارت شبکه USB

انواع کارت شبکه usb وایرلس

در زیر چند نمونه از بهترین کارت‌های شبکه USB بی سیم را مشاهده می‌کنید. شرکت نوآوران آسان پیشرو، نمایندگی رسمی تندا در ایران را برعهده دارد. شما می‌توانید انواع کارت شبکه وایرلس را با گارانتی تندا از این شرکت تهیه فرمایید.

  • آداپتور شبکه USB وایرلس تندا N150 مدل W311MA
  • کارت شبکه USB AC650 تندا مدل U10
  • کارت شبکه USB وایرلس تندا AC650 مدل U9
  • کارت شبکه USB تندا N150 مدل U2
  • کارت شبکه USB وایرلس تندا N150 مدل W311M
  • کارت شبکه USB وایرلس تندا N300 مدل U3
  • کارت شبکه Wi-Fi 6 بی سیم دوبانده AX1800 تندا مدل U18

خرید کارت شبکه USB وایرلس

شبکه‌های بی‌سیم برای زندگی خانگی و کاری ضروری شده‌اند اما همه دستگاه‌ها به ‌ویژه دستگاه‌های قدیمی‌تر نمی‌توانند به یک شبکه بی‌سیم متصل شوند. یک آداپتور USB بی سیم به شما امکان می‌دهد به صورت بی سیم به شبکه‌ها متصل شوید، حتی اگر دستگاه شما کارت شبکه بی سیم نداشته باشد. هنگامی که یک کارت شبکه USB وایرلس خریداری کردید، باید ببینید که آیا به طور خودکار به یک شبکه بی سیم متصل می‌شود یا خیر. این را می‌توانید در کتابچه راهنمای همراه محصول پیدا کنید. همچنین برای خرید کارت شبکه USB بی سیم با گارانتی آسان پیشرو می‌توانید به سایت ایزی مارکت مراجعه فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *