آیا ریست کردن مودم و ری استارت مودم متفاوت است؟

با وجود آنکه دو اصطلاح ریست کردن مودم و ری استارت کردن مودم شباهت بسیاری به یکدیگر دارند اما از نظر معنی و عملکرد با هم متفاوتند. پی بردن به تفاوت میان این دو واژه اهمیت بسیاری دارد زیرا هر یک از آنها در شرایط خاصی توصیه می‌شوند. با دانستن تفاوت ریست و ری استارت مودم می‌توانید جلوی اشتباهات ناخواسته را بگیرید و در مواقع لزوم به درستی از آنها استفاده کنید. در ادامه مطلب با تفاوت این دو و زمان لازم برای انجام هر یک آشنا می‌شوید.

فرق بین ریست و ریستارت مودم

فرق بین ریست و ری استارت مودم چیست؟

ریبوت یا ری استارت مودم به معنای راه اندازی مجدد آن است. برای این کار کافی است مودم را به مدت مشخصی خاموش کنید و سپس با استفاده از دکمه پاور، آن را مجددا روشن نمایید. روش دیگر ری استارت مودم، جدا کردن مودم از پریز برق و وصل مجدد آن به پریز پس از ۱۵ تا ۳۰ ثانیه است.

ریست یا تنظیم مجدد به معنای بازگرداندن مودم به تنظیمات پیش فرض کارخانه است؛ در این حالت، شما پیکربندی و تنظیمات مودم را پاک می‌کنید و باید آن را مجددا تنظیم نمایید. ریست مودم فقط در زمان عیب یابی دستگاه و یا هنگامی که ریبوت ناموفق باشد، ضرورت خواهد داشت.

برای این کار شما باید دکمه «reset» مودم (که معمولا در پشت دستگاه قرار دارد) را فشار دهید. برای پیدا کردن محل دقیق دکمه ریست می‌توانید به دفترچه راهنمای مودم مراجعه کنید. در اغلب موارد برای فشار دادن دکمه ریست به یک گیره کاغذ یا یک شیء باریک نیاز خواهید داشت؛ زیرا سازندگان مودم می‌خواهند مطمئن شوند که ریست مودم به صورت اتفاقی و ناخواسته انجام نمی‌شود.

زمان ری استارت (راه اندازی مجدد) مودم کابلی

راه اندازی مجدد مودم کابلی یا مودم – روتر در موارد زیر توصیه می‌شود:

  • سرعت اینترنت یا وای فای شما کُند است.
  • مودم و روتر شما به درستی با هم ارتباط برقرار نمی‌کنند.
  • مودم بیش از حد گرم می‌شود.

ری استارت می‌تواند در موارد زیر مفید باشد:

  • پاک کردن حافظه
  • رفع تداخل مودم
  • رفع تداخل آدرس‌های IP
  • تغییر آدرس IP عمومی
  • بازیابی بهترین کانال‌ها

ری استارت مودم، بسیار آسان است. کافی است مودم را از برق بکشید، ۳۰ ثانیه صبر کنید، منبع برق را دوباره به پریز برق وصل کنید و مطمئن شوید که مودم دوباره روشن می‌شود. تمام!

فرق بین ریست و ریستارت مودم

هر چند وقت یکبار باید مودم را ری استارت کنیم؟

هیچ قانونی برای این موضوع وجود ندارد و هر زمانی که احساس کردید اینترنت‌تان کُند است یا قطع و وصل می‌شود، می توانید مودم را ری استارت نمایید.

فرق بین ریست و ریستارت مودم

زمان ریست (تنظیم مجدد) مودم کابلی

بازنشانی‌ مودم برای اصلاح مشکلات نصب نرم افزار، پاک کردن فایل‌های اضافه (junk) و حذف بدافزارها مفید است. تنظیم مجدد مودم همه تنظیمات مودم را به حالت پیش فرض کارخانه بازنشانی می‌کند.

زمانی مودم خود را ریست کنید که:

  • به بدافزار آلوده شده است.
  • یک رمز عبور غیر قابل بازیابی را رد می‌کند.
  • پس از به روز رسانی سفت افزار، مودم به درستی کار نمی‌کند.
  • می‌خواهید مودم را بفروشید.
  • ریست مودم آسان است و بسته به مدل دستگاه شما به دو روش انجام می‌شود.
  • اگر دکمه ریست مودم به صورت برجسته (روکار) است، آن را فشار دهید و ۱۰ ثانیه نگه دارید.
  • اگر دکمه ریست مودم شما توکار (فرورفته) است، با استفاده از گیره کاغذ، آن را فشار دهید و ۱۰ ثانیه نگه دارید.

برای آشنایی کامل با نحوه ریست کردن مودم روی لینک درج شده کلیک نمایید.

حرف آخر

اینکه چه زمانی باید مودم کابلی خود را ری استارت یا ریست کنید، به شرایط بستگی دارد. در این مقاله با تفاوت ریست و ری استارت مودم آشنا شدید. این دو اصطلاح، معانی و عملکردهای متفاوتی دارند بنابراین درک تفاوت آنها بسیار مهم است. به زبان ساده، ری استارت یا راه اندازی مجدد مودم به معنای خاموش کردن مودم و روشن کردن مجدد آن است و معمولا در صورت کُند بودن سرعت اینترنت و برای رفع تداخل IP بکار می‌رود.

در حالیکه تنظیم مجدد مودم به معنای پاک کردن تنظیمات فعلی مودم و بازنشانی آن به تنظیمات اولیه کارخانه است. در اینصورت تنظیمات سفارشی سازی شده مودم (مانند نام وای فای، رمز عبور و …) پاک خواهد شد؛ بنابراین ریست مودم را فقط در مواقع ضروری انجام دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *