کند شدن سرعت وای فای

سیگنال وای فای ضعیف می‌تواند شما را واقعا از کوره در ببرد! آن هم در این عصر مدرن که همه ما عجله داریم و مدام وقت کم می آوریم. اما هر مشکلی، راه حلی دارد. اگر دلایل ضعیف شدن سرعت وای فای را بدانید، راحت‌تر می‌توانید آن را برای همیشه حل کنید. در ادامه مطلب با دلایل کند شدن وای فای و آنتن دهی مودم همچنین راهکارهای بهبود آن آشنا می‌شوید. این راهکارها باعث افزایش سرعت وای فای می‌شوند.

دلایل ضعیف شدن وای فای و آنتن دهی مودم

ما در این بخش، یک لیست کامل از دلایل ضعیف شدن سیگنال وای فای برای شما عزیزان جمع آوری کرده‌ایم.

۱. مصالح و وسایل منزل

مصالح ساختمانی یکی از دلایل وای فای کند است. زیرا تمام سیگنال‌های RF مانند WiFi، تلفن همراه و رادیو AM/FM  به راحتی توسط فلز، آجر،چوب و سایر وسایل منزل مختل می‌شوند. اما اگر دیوارهای ضخیم، مبلمان و کابینت های بزرگ و … در اطراف مودم دارید، این امر مانع از رسیدن سیگنال به تلفن همراه‌تان می‌شود. در نتیجه باعث کند شدن وای فای و سرعت اینترنت می‌شود.

راه حل: داشتن یک خانه به سبک چیدمان باز باید به پوشش وای فای کمک کند. همچنین قرار دادن مودم نزدیک به دستگاهی که به اینترنت متصل است.

۲. فاصله از روتر

سیگنال وای فای از روتر نشأت می‌گیرد. بنابراین هرچه از روتر دورتر باشید، سیگنال و سرعت ضعیف‌تر می‌شود.

راه حل: به طور کلی بهتر است روتر در وسط خانه باشد، جایی که استفاده از اینترنت در بالاترین حد است. خانه‌های بزرگتر ممکن است به یک توسعه ‌دهنده وای ‌فای نیاز داشته باشند تا سیگنال را به طبقه دوم یا به جای دورتری مانند زنگ در وای‌ فای یا دوربین امنیتی در فضای باز که به پوشش وای فای نیاز دارد، برساند.

۳.تلفن، تبلت یا لپ تاپ قدیمی

گاهی اوقات مسئله اصلا ارتباطی به روتر وای فای شما ندارد. تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های مختلف، قابلیت‌های سرعت متفاوتی دارند. سرعت روتر یا مودم هر چقدر هم که باشد، نمی‌تواند از سرعت دستگاه مصرف کننده بیشتر شود، به خصوص اگر بیش از ۴ تا ۵ سال است که از دستگاه مورد نظر استفاده می‌کنید. این نیز یکی از دلایل مهم کند شدن وای فای است.

۴.  سیستم عامل مودم را به روز کنید

حتما می‌دانید که باید سیستم عامل گوشی هوشمند خود را به روز کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشد. این اصل در مورد همه دستگاه‌های الکترونیکی یکسان است. به روز رسانی درایورها، فرمور و سیستم عامل‌ها باعث آپدیت عملکرد و اصلاحات امنیتی خواهد شد.

۵. مودم‌تان قدیمی است

روترهای قدیمی‌تر از ۵ سال ممکن است مطابق آخرین استانداردها (802.11ac / Wi-Fi 5) نباشند و از دو باند همزمان برای ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی نکنند.

مخصوصاً وقتی صحبت از یونیت‌های روتر/مودم ارائه‌ شده توسط ISP می‌شود، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به فکر تهیه یک مودم جدیدتر باشید. شرکت نوآوران آسان پیشرو نماینگی رسمی تندا در ایران است. تمامی مودم‌های تندا توسط این شرکت با گارانتی و خدمات پس از فروش به مشتریان عزیز عرضه می‌گردد. برای خرید مودم تندا به سایت ایزی مارکت می‌توانید مراجعه کنید.

۶. آنتن ضعیف روتر

آیا می‌دانید چرا بسیاری از روترها یک آنتن خارجی یا قابل جدا شدن دارند؟ این به قابلیت ارتقاء آن است. نصب یک آنتن قدرتمندتر می‌تواند برد، کارایی و سرعت بیشتری را فراهم کند. فقط مطمئن شوید که نوع مناسب آنتن را تهیه می‌کنید. آنتن همه جهته برای پوشش کلی یا جهت دار برای پوشش نقطه‌ای خاص در فاصله دورتر می‌تواند مناسب باشد.

۷.  اتصال کابل فیزیکی را بررسی کنید

بسیاری از روترها/مودم‌ها هنوز از کابل کواکسیال RG-6 برای وارد کردن اینترنت ثابت استفاده می‌کنند. یک اتصال کابل آسیب دیده قطعا بر عملکرد روتر شما تأثیر می‌گذارد؛ درست مانند یک دونده ماراتن با مچ پا آسیب دیده.

راه حل: کانکتورهای کابل را دوباره سفت و محکم کنید. همچنین مطمئن شوید که کابل خم نشده باشد. در صورت امکان، کابل را از دیوار تا جعبه کابل بیرون بازرسی کنید. هر گونه سایش و پارگی فیزیکی، سرعت وای فای شما را کُند خواهد کرد.

۸. مودم را مجددا راه اندازی کنید

بیشتر وسایل الکترونیکی برای کار مداوم ساخته نشده‌اند، البته مودم می‌تواند به طور مداوم روشن باشد. اما گاهی اوقات به یک راه اندازی مجدد ساده نیاز دارد تا به آن کمک کند مجدداً تنظیم شود و به اوج عملکرد بازگردد.

۹.ارتفاع قرارگیری روتر

قرار دادن روتر روی زمین، در قفسه پایینی کمد یا پشت مبلمان، باعث کاهش سرعت اینترنت و کند شدن وای فای خواهد شد.

راه حل: قرار دادن مودم در بالاترین سطح ممکن به گسترش دامنه پخش آنتن‌های روتر کمک می‌کند.

۱۰. اسپلیتر خود را چک کنید

نویزگیرهای موجود در بازار، کیفیت‌های متفاوتی دارند. اگر مودم خود را با استفاده از یک اسپلیتر ارزان قیمت به خط تلفن وصل کرده باشید، ممکن است کیفیت پایین اسپلیتر بر کیفیت ارتباط مودم و در نتیجه سرعت اینترنت تأثیر بگذارد. برای بررسی این مورد، اسپلیتر را جدا کنید و مودم را مستقیما به خط تلفن وصل نمایید یا از یک اسپلیتر باکیفیت استفاده کنید.

۱۱. ISP سرعت اینترنت شما را کاهش داده است

برخی از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت در صورتی که میزان مصرف اینترنت شما از حد مشخصی فراتر رود، سرعت اینترنت شما را کاهش خواهند داد. به این کار، شکل دهی ترافیک سرویس می‌گویند. برای پی بردن به این مسئله لازم است سرعت سرویس خود را چک کنید. اگر کمتر از مقدار درج شده در قراردادتان است، لازم است با شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت خود تماس بگیرید. در صورتی که این مورد (مصرف منصفانه) در یکی از بندهای قرارداد شما ذکر شده باشد، دو راه حل دارید: کم کردن استفاده از اینترنت یا عوض کردن ISP خود.

۱۲. تنظیمات DNS را تغییر دهید

هنگامی که شخصی یک آدرس وب سایت را در مرورگر خود تایپ می‌کند، رایانه به طور خودکار از DNS برای تبدیل آدرس به یک آدرس IP قابل درک استفاده می‌نماید. مودم معمولاً از سرورهای DNS  شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت شما استفاده می‌کند. اما ممکن است سرعت این سرورها پایین بوده و علت ضعیف شدن وای فای شما نیز همین مسئله باشد. این مشکل با تغییر سرور DNS و انتخاب یک سرور پرسرعت‌تر رفع خواهد شد.

۱۳. هک شدن مودم

ابتدا لازم است مطمئن شوید که وای فای تان، با رمز عبور محافظت شده است.  سپس اطمینان حاصل کنید که رمز عبورتان قوی و متنوع است. در صورت رعایت نکردن دو مورد بالا ممکن است افراد دیگر به وای فای شما متصل شوند و پهنای باند شما را بدزدند! هک شدن مودم می‌تواند باعث کند شدن وای فای و کندی سرعت اینترنت شود.

۱۴. در یک کانال وای فای شلوغ حضور دارید

اگر در یک محله شلوغ یا آپارتمان با تعداد واحدهای زیاد زندگی می‌کنید در این صورت تعداد زیادی شبکه وای فای وجود دارد. همه این شبکه‌ها، مقداری از ظرفیت کانال‌های وای فای را اشغال می‌کنند. بنابراین پهنای باند باقی مانده برای سایر شبکه‌ها کاهش خواهد یافت. برای رفع این مشکل کافی است کانال وای فای خود را تغییر دهید. اکثر مودم‌های جدید به طور خودکار به خلوت‌ترین کانال وصل می شوند. اما شما می‌توانید گوشی همراه یا کامپیوتر خود را به جای اتصال به صورت وای فای توسط کابل شبکه (اتصال اترنت) به مودم وصل کنید.

۱۵. تعداد زیادی دستگاه به وای فای متصل شده‌اند

چند نفر در خانه یا محل کار شما هستند؟ هر یک از آن‌ها دارای چند دستگاه هستند که به WiFi وصل می‌شوند؟ به عنوان مثال تلفن‌های هوشمند، تبلت، لپ تاپ، سیستم بازی‌های ویدیویی و غیره.

اکنون، چند محصول هوشمند از ترموستات هوشمند گرفته تا زنگ درب هوشمند، دوربین های امنیتی هوشمند و چراغ‌های LED  هوشمند دارید؟

مجموع آن‌ها را حساب کنید. متوجه می‌شوید که این شامل تعداد زیادی دستگاه می‌شود که همگی به WiFi متصل هستند. بسیاری از محصولات هوشمند به طور مداوم در پس زمینه دانلود و آپلود می‌شوند که می تواند پهنای باند را از بین ببرد. در برخی مودم‌ها، این امکان وجود دارد که ترافیک شبکه را با استفاده از تنظیمات کیفیت خدمات، اولویت بندی کنید.

۱۶. تداخل دیجیتال

تداخل دیجیتال ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. سیگنال‌های بی ‌سیم از  Wi-Fi، دستگاه‌های الکترونیکی، دکل‌های تلفن همراه، ماهواره‌ها و منابع دیگر ساطع می‌شوند. در حالی که Wi-Fi معمولاً از سیگنال متفاوتی نسبت به سایر دستگاه‌ها استفاده می‌کند اما نویز رادیویی همچنان می‌تواند باعث تداخل شود.

برخی از روترهای قدیمی در یک زمان، تنها از یک باند سیگنال ۲٫۴ گیگاهرتز استفاده می‌کنند. با این حال، دستگاه‌های بلوتوث، اجاق‌های مایکروویو، تلفن‌های بی ‌سیم، درب بازکن‌های گاراژ و نمایشگرهای کودک نیز از همان محدوده فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز استفاده می‌کنند. این همپوشانی باعث تداخل WiFi می‌شود.

راه حل: در صورت امکان سعی کنید به باند ۵ گیگاهرتز وصل شوید زیرا شلوغی کمتری دارد یا کانال دیگری را انتخاب کنید.

۱۷. بدافزارها

بدافزارها می‌توانند توسط وب سایت های مشکوک، پیوست‌های ایمیل ناشناس برنامه‌ها یا نرم افزارهای غیرمطمئن انتقال یابند! دانلود یک ویروس کامپیوتری روی تلفن یا رایانه شما می‌تواند عواقب بدی داشته باشد، به خصوص زمانی که بر عملکرد و امنیت دستگاه‌تان تأثیر بگذارد. یکی از علائم آن کند شدن وای فای است.

راه حل: به روز نگه داشتن سیستم عامل، نصب یک برنامه آنتی ویروس و اجتناب از کلیک کردن روی لینک‌ها و پیوست‌های مشکوک ایمیل می‌تواند به جلوگیری از مشکلات کمک کند.

۱۸. گوشی خود را ریبوت کنید

مانند راه ‌اندازی مجدد مودم، راه‌ اندازی مجدد یا خاموش کردن تلفن همراه به سخت‌ افزار و نرم ‌افزار امکان ریفرش و عملکرد در شرایط مطلوب را می‌دهد. این شامل پاک کردن برنامه‌هایی می‌شود که به طور مداوم در پس ‌زمینه در حال اجرا هستند و که به پر شدن حافظه و خالی شدن باتری گوشی نیز منجر می‌گردند.

۱۹. با ISP خود تماس بگیرید

اگر تمامی کارهای ذکر شده را انجام داده‌اید و هنوز هم وای فای ضعیفی دارید، وقت آن رسیده است که با  ISP خود تماس بگیرید و مشکل‌تان را مطرح نمایید. خدمات مشتری سعی خواهد کرد به شما کمک کند که مشکل وای فای خود را شناسایی و حل کنید. حتی ممکن است یک تکنسین برای اندازه گیری دقیق سیگنال وای فای و رفع مشکل احتمالی به آدرس شما بفرستد.

حرف آخر

قدرت وای فای می‌تواند به اندازه آب و هوای بهاری غیرقابل پیش بینی باشد. با مرور دلایل و به کار بستن راه حل‌های ساده‌ ذکر شده در بالا به احتمال زیاد می‌توانید کیفیت سیگنال وای فای خودتان را بهتر کنید. اگر به تنهایی از پس این مشکل رایج مودم برنیامدید، از شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت‌تان کمک بگیرید. فراموش نکنید که شما تنها نیستد زیرا درصد بسیار بالایی از کاربران اینترنت از مشکل ضعیف بودن و کند شدن وای فای شکایت دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *