تفاوت مودم بی سیم و باسیم

نقش مودم برای راه اندازی اینترنت

مهم‌ترین وسیله‌ای که برای راه اندازی یک شبکه اینترنت به آن نیاز دارید، مودم است. مودم یک دستگاه شبکه است که سیگنال‌های حامل آنالوگ (معروف به امواج سینوسی) را برای رمزگذاری و رمزگشایی اطلاعات دیجیتال به منظور پردازش، مدوله و دمدوله می‌کند. مودم‌ها هر دوی این وظایف را به طور همزمان انجام می‌دهند و به همین دلیل، اصطلاح مودم ترکیبی از  دو واژه مدوله و دمدوله ( modulate و demodulate ) است. در ادامه مطلب به تفاوت مودم بی سیم و باسیم می‌پردازیم و به شما می‌گوییم که کدام نوع برای شما مناسب‌تر است.

شما می‌توانید انواع مودم تندا را با گارانتی رسمی و معتبر آسان پیشرو تهیه فرمایید. شرکت آسان پیشرو نمایندگی تندا در ایران را به طور رسمی بر عهده دارد.

انواع مودم

مودم‌های متنوعی در بازار وجود دارد اما از نظر نحوه اتصال، مودم‌ها به طور کلی به دو دسته با سیم و بی سیم طبقه بندی می‌شوند. هر یک از این دو نوع مودم مزایا و معایب خاص خودشان را دارند که باعث می‌شود برای کاربران خاصی مناسب‌تر باشند.

مودم با سیم

مودم سیمی همانطور که از نام آن پیداست، با استفاده از یک کابل یا سیم به طور مستقیم به کامپیوتر و لپ تاپ متصل می‌شود. این مودم دارای یکی از پورت‌های LAN، USB یا هر دو پورت است. یک پورت مودم سیمی برای اتصال به شبکه به منظور دریافت بسته‌های داده اینترنتی و درگاه دیگر برای اتصال به کامپیوتر به منظور توزیع بسته‌های اینترنت پردازش شده استفاده می‌شود.

از آنجایی که اتصال مودم‌های سیمی از طریق کابل یا سیم انجام می‌شود، این مودم‌ها فقط می‌توانند به لپ تاپ و کامپیوتر متصل شوند. این مسئله بدان معناست که امکان اتصال سایر گجت‌ها نظیر گوشی‌های هوشمند، تبلت و … به مودم سیمی وجود ندارد. وابسته بودن این مودم‌ها به سیم یا کابل باعث ایجاد محدودیت در تعداد دستگاه‌های متصل به آنها خواهد شد. به همین دلیل مودم‌های سیمی این روزها چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.

مزایا مودم سیمی:

  • قیمت مودم‌های سیمی نسبتا پایین است.
  • کاملا ایمن هستند؛ هک شدن مودم‌های با سیم امکان پذیر نیست.
  • سرعت بالاتری دارند.
  • اتصال پایداری را فراهم می‌کنند و وابسته به فاصله نیستند زیرا مستقیما به لپ تاپ یا سیستم وصل می‌شوند.

معایب مودم با سیم:

  • امکان اتصال گوشی و تبلت به مودم سیم دار وجود ندارد.
  • به دلیل وجود کابل (سیم) شلوغی و بهم ریختگی ایجاد می‌کنند.

خرید آنها صرفه اقتصادی ندارد زیرا نمی‌توانند نیازهای اکثر کاربران را برآورده سازند.

مودم بی سیم

همانند مودم‌های سیمی، مودم‌های بی سیم نیز بسته‌های داده را از طریق یک اتصال پهن باند سیمی دریافت کرده و این بسته ها را از کد باینری به سیگنال‌های رادیویی تبدیل می‌کنند. با این حال برخلاف نوع سیمی، مودم‌های بی سیم از سیگنال‌های بی سیم به عنوان وسیله‌ای برای انتقال بسته‌ها به دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند.

تا زمانی که یک دستگاه در محدوده سیگنال بی سیم قرار داشته باشد، می‌تواند با وارد کردن یک شناسه و رمز عبور خاص به اینترنت دسترسی پیدا کند. با استفاده از رمزهای عبور و با فرض اینکه مودم شما قابلیت‌های کافی را دارد، هیچ محدودیتی برای تعداد کاربرانی که می‌توانند به شبکه متصل شوند وجود ندارد.

مزایا مودم بیسیم:

  • عدم ایجاد شلوغی و بهم ریختگی
  • امکان اتصال همزمان چندین دستگاه
  • پوشش تقریبا کامل محیط مورد نظر
  • خرید یک مودم بی سیم، صرفه اقتصادی دارد زیرا همه انواع گجت‌ها می‌توانند به آن متصل شوند.

معایب مودم بی سیم:

  • امکان هک شدن مودم بی سیم وجود دارد.
  • آنتن دهی مودم بی سیم وابسته به میزان فاصله دستگاه متصل با مودم است.
  • سرعت ارائه شده با توجه به فاصله دستگاه از مودم متغیر است.

.

مودم با سیم بهتر است یا بی سیم؟

همانطور که مشاهده کردید هر دو مودم بی سیم و با سیم دارای مزایا و معایبی هستند. برای کمک به انتخاب راحت‌تر گزینه مناسب، بد نیست نگاهی به مقایسه زیر بیندازید و تفاوت مودم بی سیم و باسیم را بهتر درک کنید.

سرعت نرخ داده

وقتی صحبت از سرعت مودم با سیم در مقابل سرعت مودم بی سیم می‌شود، مودم سیمی عملکرد بهتری ارائه می‌دهد. دلیل این امر، آن است که مودم سیمی از طریق کابل مستقیما به سیستم مورد نظر وصل می‌شود. اتصال سیمی پایدار است و هیچ گونه نوسانی در سیگنال‌ها وجود ندارد.

در حالی که سرعت مودم بی سیم تحت تأثیر عوامل مختلفی ممکن است پایین‌تر باشد؛ به عنوان مثال اگر دستگاه متصل کمی از مودم دور شود، سرعت اتصال کاهش می‌یابد.

استفاده از سیم تلفن

مودم‌های بیسیم همانند مودم‌های سیمی، اینترنت را از طریق خط تلفن دریافت می‌کنند اما آن را به صورت بی سیم به اشتراک می‌گذارند.

استانداردها

استانداردها یا نسخه‌های مختلف ADSL به همراه استاندارد مربوطه، نرخ داده آپ‌استریم و نرخ داده دان‌استریم را در جدول زیر مشاهده می‌فرمایید.

 

نرخ داده دان‌استریم نرخ داده آپ‌استریم استاندارد ADSL ورژن ADSL
ADSL ANSI T1.413-1998 issue 2 1Mbps 8Mbps
ADSL G.DMT ITU G.992.1 1.3Mbps 12Mbps
ADSL over POTS ITU G.992.1 annex A 1.3Mbps 12Mbps
ADSL over ISDN ITU G.992.1 annex B 1.8Mbps 12Mbps
ADSL Lite ITU G.992.2 512Kbps 1.5Mbps
ADSL2 ITU G.992.3 1Mbps 12Mbps
ADSL2 ITU G.992.3 annex J 3.5Mbps 12Mbps
RE-ADSL2 ITU G.992.3 annex L 800Kbps 5Mbps
Splitter less ADSL2 ITU G.992.4 500Kbps 1.5Mbps
ADSL2+ ITU G.992.5 1Mbps 24Mbps
ADSL2+M ITU G.992.5 annex M 3.5Mbps 24Mbps

 

قابلیت‌ها

مودم‌های بی سیم در اغلب موارد نسبت به مودم‌های سیمی، قابلیت‌های بیشتری ارائه می‌دهند. آنها می‌توانند علاوه بر تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ به راحتی به دوربین‌های مدار بسته، تلویزیون‌های هوشمند و … متصل شوند. علاوه بر این مودم‌های بی سیم قابلیت‌های دیگری نظیر ایجاد شبکه مهمان، کنترل والدین، کنترل پهنای باند و … ارائه می‌دهند که در مودم‌های سیمی وجود ندارد.

هزینه

قیمت خرید مودم با سیم پایین‌تر از نوع بی سیم است اما نصب و نگهداری مودم بی سیم ارزان‌تر است زیرا نیازی به کابل ندارد. کابل‌ها هزینه اتصالات سیمی را افزایش می‌دهند. در صورت آسیب دیدن قسمتی از کابل لازم است آن را تعویض نمایید که این کار باعث افزایش هزینه خواهد شد.

راحتی استفاده

اگر بخواهید یک دستگاه جدید به شبکه خود اضافه کنید، مودم بی سیم کار را برای شما آسان‌تر می‌کند. اما برای اتصال دستگاه خود به اتصالات سیمی باید یک کابل اضافی خریداری کنید. علاوه بر این، اتصالات سیمی در حرکت و جابجایی شما محدودیت ایجاد میکند و به دلیل وجود کابل فقط در مکان‌های خاصی قابل استفاده است.

در مقابل مودم بی سیم، سیگنال‌های رادیویی بی ‌سیم را ارسال می‌کند و می‌توانید از آنها در هر جایی در محدوده خاص مودم استفاده کنید.

امنیت

به دلیل نوع اتصال کابلی مودم سیم دار، امکان نفوذ هکرها به درون شبکه وجود ندارد زیرا دستگاه به طور مستقیم و توسط یک کابل به مودم متصل شده است. با این حال مودم‌های بی سیم (حتی انواع پیشرفته‌تر با سیستم‌های امنیتی جدید) همچنان قابل هک شدن هستند.

جمع بندی

در این مطلب درباره تفاوت مودم بی سیم و باسیم صحبت کردیم. مودم‌های سیمی از کابل‌هایی مانند کابل های اترنت یا کابل‌های فیبر نوری برای اتصال مستقیم کامپیوترها به یکدیگر و همچنین به اینترنت استفاده می‌کنند. مودم‌های بی‌ سیم از امواج رادیویی به جای کابل استفاده می‌کنند تا داده‌ها را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل کنند؛ بدون اینکه از سیم یا کابل استفاده نمایند. اینکه مودم بی سیم برای شما مناسب‌تر است یا مودم سیمی، به نوع کاربرد و انتظارات شما بستگی دارد.

همانطور که گفتیم مودم باسیم دارای سرعت و امنیت بیشتری است. اما راحتی استفاده از مودم بی سیم نسبت به مودم باسیم بیشتر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *