افزایش سرعت مودم

کُند بودن سرعت مودم می‌تواند جلسات اینترنتی شما را قطع کند، در عملکرد اپلیکیشن‌های آنلاین اختلال ایجاد کند و حتی به شما اجازه ندهد که یک خرید اینترنتی ساده انجام دهید! در دنیایی که تا حد زیادی به ارتباطات گره خورده است، این وقفه‌ها به موانعی خسته کننده برای کار، مدرسه و به طور کلی زندگی تبدیل می‌شوند. در حالی که شما قادر نیستید سرعت اینترنت خود را بالاتر از سرعتی که از ارائه‌ دهنده خدمات اینترنت خود خریداری نموده‌اید، افزایش دهید. اما اکثر مردم نمی توانند حداکثر بهره را از اتصالات اینترنتی خود ببرند. خبر خوب این است که با به کارگیری ترکیبی از اصلاحات کلی، با راه حل‌های سخت افزاری و نرم افزاری می‌توانید سرعت مودم خود را به حداکثر میزان ممکن برسانید. در ادامه به شما راهکارهایی برای افزایش سرعت وای فای آموزش خواهیم داد. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

۱۰ راه بالا بردن سرعت مودم خانگی و افزایش سرعت وای فای

مودم خود را مجددا راه اندازی (ری استارت) کنید.

این روش، ساده‌ترین راهکاری است که می‌توانید برای بالا بردن سرعت مودم خود به کار ببرید. روتر یا مودم خود را برای چند دقیقه از برق بکشید. این کار معمولاً به عنوان «چرخه برق» شناخته می‌شود و به مودم اجازه می‌دهد تا حافظه پنهان داخلی خود را پاک کرده و از ابتدا شروع کند. راه ‌اندازی مجدد مودم همچنین باعث می‌شود که یک کانال Wi-Fi با کمترین میزان شلوغی (ترافیک) را مجدداً انتخاب کند؛ چیزی که ممکن است هر روز با توجه به موقعیت مکانی شما تغییر نماید.

از شر مزاحمان پهنای باند خلاص شوید.

هر چه تعداد افراد بیشتری از شبکه اینترنت شما استفاده کنند، پهنای باند کمتری در اختیار خواهید داشت و در نتیجه اینترنت‌ کندتر خواهد شد. برای آنکه جلوی استفاده سایر افراد (غریبه) را از شبکه اینترنت خود بگیرید، لازم است از یک رمز عبور قوی و پیچیده با امنیت WPA2 استفاده کنید. بدین ترتیب می‌توانید تا حد زیادی مطمئن باشید که هکرها به راحتی به شبکه شما نفوذ نخواهند کرد.

بیشتر بخوانید: چگونه از هک شدن مودم جلوگیری کنیم؟

مودم خود را به مکان بهتری منتقل کنید.

یک خط دید فرضی بین رایانه و مودم خود در نظر بگیرید. اگر سیگنال مودم شما مجبور باشد حتی از یک دیوار یا دستگاه (به عنوان مثال یخچال) عبور کند، سیگنال آن ضعیف می‌شود. قانون کلی که باید به آن توجه کنید، آن است که مودم باید همیشه از جایی که از رایانه یا تلفن همراه خود استفاده می‌کنید، قابل مشاهده باشد.

  • اگر مودم در طبقه‌ای متفاوت از شما قرار دارد، ممکن است حتی نتوانید سیگنالی دریافت کنید. در اینصورت شاید لازم باشد از افزایش دهنده بُرد استفاده کنید.
  • اگر مودم شما آنتن خارجی دارد، آن را تنظیم کنید. اگر امکان دارد، آنتن را کمی بیرون بکشید تا به صورت افقی و همچنین عمودی تنظیم شود.
  • مکان مودم نیز باید نسبتاً بالا باشد. اگر مودم پایین‌تر از سطحی باشد که در آن از رایانه، تلفن، تبلت و غیره استفاده می‌کنید، احتمالاً با مشکلات اتصال به اینترنت مواجه خواهید شد.

یک توسعه دهنده اینترنت اضافه کنید.

این محصولات، سیگنال اینترنت را به اتاق‌های دیگر تقویت می‌کنند. برخی از آن‌ها حتی سیمی هستند، بنابراین نیازی به استفاده از پهنای باند برای برقراری ارتباط ندارند.

همچنین می‌توانید یک روتر مش وای فای را امتحان کنید. این تکنولوژی شامل چند یونیت است که با هم کار می‌کنند تا سیگنال‌های Wi-Fi را بدون وقفه در سراسر محل مورد استفاده پخش کنند.

کانال فرکانس Wi-Fi را تغییر دهید.

بین فرکانس ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز سوئیچ کنید. اگرچه ۲٫۵ گیگاهرتز رایج‌ترین اتصال مورد استفاده است، اما ۵ گیگاهرتز سرعت‌های بهتری را با برد کوتاه‌تر ارائه می‌دهد.

  • با این حال اگر مودم شما محدود به استفاده از فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز است (یعنی تک باند می‌باشد) می‌توانید کانال را بین ۱، ۶ یا ۱۱ تغییر دهید.
  • می‌توانید این کار را با ورود به صفحه مدیریت مودم در یک مرورگر وب انجام دهید.

فاصله بین دستگاه و مودم خود را کم کنید.

رایانه خود را به مودم نزدیکتر کنید. اگر از طریق مودم وای فای به اینترنت متصل باشید، با دور شدن از مودم متوجه خواهید شد که سرعت اینترنت کاهش می‌یابد. برای حداکثر سرعت اینترنت تا حد امکان به مودم خود نزدیک بمانید. مطمئن شوید که در اطراف مودم و رایانه فضای کافی وجود دارد تا از گرم شدن بیش از حد جلوگیری شود.

تعداد دستگاه‌هایی که از شبکه شما استفاده می‌کنند را کاهش دهید.

Wi-Fi  را برای سیستم‌هایی که از آن استفاده نمی‌کنند، مانند دوربین‌های امنیتی، خاموش کنید. مانند یک بزرگراه، شبکه Wi-Fi  فقط می‌تواند مقدار معینی از ترافیک را قبل از کاهش سرعت، کنترل کند. اگر کارهای مهم اینترنتی روزانه شما با کامپیوتر انجام می‌شود، در صورت امکان مطمئن شوید که رایانه تنها کانکشن به مودم شما است. به این ترتیب، بهترین سرعت اینترنت را در اختیار خواهید داشت.

البته محدود کردن دسترسی اینترنت به یک کامپیوتر همیشه امکان ‌پذیر نیست. اما می‌توانید مواردی مانند: تلویزیون‌های هوشمند، رایانه‌های اضافی، کنسول‌های بازی ویدیویی و هر چیز دیگری (مثلاً یک تلفن هوشمند یا تبلت اضافی) که اتصال اینترنت را حتی در حالت خاموش حفظ می‌کنند، خاموش کرده و از برق جدا کنید.

سفت افزار مودم خود را به روز کنید.

اگر  firmware مودم شما قدیمی باشد، هنگام مراجعه به تنظیمات ادمین مودم، اعلانی برای به‌ روزرسانی مشاهده خواهید کرد. سفت افزار مودم قدیمی می‌تواند مانع حفظ یک کانکشن ثابت و یکنواخت توسط مودم شود. فرایند به روز رسانی سفت افزار برای هر مودم متفاوت است. اما معمولاً لازم است به صفحه تنظیمات مودم ب‌روید، دکمه Update یا Install Firmware را پیدا ‌کنید و روی آن کلیک ‌نمایید.

کانال‌های Wi-Fi که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را غیرفعال کنید.

می توانید این موارد را از صفحه مدیریت مودم خود غیرفعال کنید. خاموش کردن این موارد ممکن است سرعت اینترنت شما را افزایش دهد.

به جای Wi-Fi از اتصال کابلی استفاده کنید.

استفاده از وای فای، عالی و راحت است. اما متأسفانه برخی از خانه‌ها محیط مناسبی برای اتصالات بی سیم نیستند. موقعیت اتاق‌ها و دیوارهای ضخیم می‌توانند بر سرعت اینترنت تأثیر منفی بگذارند. در این مورد، باید به اتصال اترنت فکر کنید. اتصالات کابلی سریع‌تر و قابل اعتمادتر هستند زیرا به جای تکیه بر انتقال سیگنال از طریق هوا، سیگنال را مستقیماً به دستگاه شما می‌رسانند.

اگر وصل کردن تمام دستگاه‌ها با کابل به مودم امکان پذیر نیست، اولویت بندی کنید. دستگاه‌های مهم‌تر مانند رایانه شخصی خود را با کابل به مودم وصل کنید و اجازه دهید سایر دستگاه‌ها همچنان با وای فای کار کنند.

  • اگر از مک استفاده می‌کنید و می‌خواهید آن را به مودم وصل کنید، به احتمال زیاد به آداپتور اترنت به USB-C نیاز خواهید داشت.
  • شما نمی‌توانید پلتفرم‌های موبایل (مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها) را بدون آداپتور به اترنت متصل کنید.
  • اگر کامپیوتر شما پورت اترنت ندارد، می توانید یک آداپتور USB به اترنت خریداری کنید و به راحتی سیم خود را از این طریق وصل کنید.

سخن پایانی

همانطور که می‌دانید مودم نقش مهمی در تعیین سرعت اینترنت در خانه یا محل کار دارد. خرید مودم مناسب نیز می‌تواند در این مسئله تاثیرگذار باشد. به کارگیری نکات فوق می‌تواند به شما کمک کند سیگنال Wi-Fi خانه یا محل کار خود را به حداکثر میزان ممکن برسانید. اما توجه داشته باشید که مودم، تنها چیزی نیست که می‌تواند بر سرعت اینترنت تأثیر بگذارد. برای دستیابی به بهترین سرعت ممکن باید از دستگاه‌های متصل به اینترنت به خوبی محافظت کنید و آن‌ها را از بدافزارها مصون نگه دارید. همچنین شایان ذکر است که حداکثر سرعت‌ توسط ISP شما و با توجه به طرح اینترنت خریداری شده‌تان تعیین می‌شود. بنابراین حتی اگر مودم شما بتواند سرعت‌های بالاتری را تحمل کند، مهم نیست که چگونه تنظیمات آن را تغییر دهید؛ سرعت شما هرگز بیش از مقدار ارائه شده توسط ISP تان نخواهد شد. برای به دست آوردن سرعت بیشتر، می‌توانید با شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنت خود تماس بگیرید تا یک سرویس سریع‌تر خریداری کنید. اگر علی رغم امتحان کردن این توصیه‌ها و حتی خرید یک سرویس پرسرعت‌تر همچنان سرعت مورد نیاز خود را دریافت نمی‌کنید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که یک ISP دیگر را برای خدمات اینترنت خود انتخاب نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *