سوئیچ شبکه چیست؟

سوئیچ شبکه دستگاه‌های موجود در یک شبکه (پرینترها، کامپیوترها، دستگاه‌های بی سیم، اکسس پوینت‌ها و …) را به یکدیگر متصل می‌کند و آن‌ها را قادر می‌سازد تا با تبادل بسته‌های داده با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اتصال چندین دستگاه IT به یکدیگر یک شبکه ارتباطی ایجاد می‌کند که از طریق آن می‌توان محاسبات، پرینت، سرور، ذخیره فایل، دسترسی به اینترنت و سایر منابع IT را در سراسر شبکه به اشتراک گذاشت. سوئیچ‌ها می‌توانند دستگاه‌های سخت افزاری باشند که شبکه‌های فیزیکی یا دستگاه‌های مجازی مبتنی بر نرم افزار را مدیریت می‌کنند. در این مقاله به راهنمای خرید سوئیچ شبکه و فاکتورهای مهم در انتخاب سوئیچ شبکه مناسب پرداخته‌ایم. شما می‌توانید انواع سوئیچ شبکه را با گارانتی آسان پیشرو تهیه فرمایید.

راهنمای خرید سوئیچ شبکه

در ادامه مطلب درباره فاکتورهای مهمی که هنگام انتخاب سوئیچ شبکه مناسب باید در نظر بگیرید صحبت خواهیم کرد:

تعداد پورت سوئیچ شبکه

اولین موردی که در راهنمای خرید سوئیچ شبکه بررسی می‌کنیم تعداد پورت سوئیچ است. تعداد پورت‌های موجود در سوئیچ شبکه شما اهمیت بسیاری دارد زیرا تعداد دستگاه‌هایی که می‌توان به آن متصل کرد را تعیین می‌کند. سوئیچ شبکه می‌تواند از ۲ تا ۶۴ پورت را در خود جای دهد. برای انتخاب یک سوئیچ شبکه که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت داشته باشد، باید تعیین کنید که چند دستگاه را می‌خواهید به هم وصل کنید و اینکه آیا این تعداد در کوتاه مدت تا میان مدت تغییر می‌کند یا خیر.

برخی از سوئیچ‌های شبکه مجهز به stack plug هستند که امکان اتصال سوئیچ‌ها به یکدیگر را فراهم می‌کند و در نتیجه تعداد پورت‌های موجود را افزایش می‌دهد.

انواع پورت و سرعت سوئیچ

پهنای باند شبکه شما مشخص می‌کند که سرعت سوئیچ مورد نیاز چقدر است. اترنت سریع یا سوئیچ‌های 100/10 مقرون به صرفه‌تر هستند اما سوئیچ‌های چند گیگابیتی می‌توانند مقیاس پذیری بهتری ارائه دهند. سرعتی را انتخاب کنید که برای پروژه فعلی شما کافی باشد، اما برای آینده برنامه ریزی کنید و پهنای باند اضافی را در نظر بگیرید.

سرعت انتقال اطلاعات در یک سوئیچ شبکه با توجه به نوع پورت آن متفاوت است و می‌تواند به صورت زیر باشد:

  • Fast Ethernet (10/100 Mbps)
  • Gigabit Ethernet (1 Gbps)
  • Gigabit Ethernet (10 Gbps) 10

نوع پورت باید با الزامات سرعت شبکه شما مطابقت داشته باشد.

سوئیچ‌های مدیریت‌ شده در مقابل سوئیچ‌های مدیریت ‌نشده

سوئیچ‌ های مدیریت‌ نشده دستگاه‌های «plug-and-play» بدون گزینه‌های پیکربندی هستند. سوئیچ‌های مدیریت نشده برای شبکه‌های کوچک ایده آل هستند و به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارند. در مقابل، سوئیچ‌های مدیریت شده ویژگی‌های پیشرفته‌تری مانند پشتیبانی VLAN، کیفیت خدمات (QoS) و مدیریت از راه دور دارند.

سوئیچ‌های مدیریت شده برای شبکه‌های بزرگتر و پیچیده‌تر مناسب هستند و کنترل و ویژگی‌های امنیتی بیشتری را ارائه می‌دهند.

سوئیچ‌های لایه ۲ در مقابل لایه ۳

سوئیچ‌ های لایه ۲ در لایه پیوند داده (آدرس‌های MAC) کار می‌کنند و برای شبکه‌های LAN ساده ایده آل هستند. سوئیچ‌های لایه ۲ مقرون به صرفه هستند و سوئیچینگ با سرعت بالا را ارائه می‌دهند.

سوئیچ‌های لایه ۳ در لایه شبکه (آدرس‌های IP) کار می‌کنند و می‌توانند داده‌ها را بین زیرشبکه‌ها هدایت کنند. این سوئیچ‌ها برای شبکه‌های بزرگتر با چندین VLAN و الزامات مسیریابی پیچیده ضروری هستند.

برق از طریق اترنت (PoE)

این مورد برای تأمین انرژی برخی از دستگاه‌های شبکه از جمله دوربین‌های IP، دستگاه‌های مانیتورینگ، تلفن‌های VoIP و حتی اکسس پوینت‌های بی سیم حائز اهمیت است. با فعال بودن PoE، دستگاه‌ها می‌توانند از طریق کابل LAN به جای یک آداپتور برق AC جداگانه (با ارائه منبع DC) تغذیه شوند.

همه سوئیچ‌های شبکه قابلیت PoE را ارائه نمی‌دهند و اگر قرار است دستگاه‌های PoE به سوئیچ متصل شوند، بررسی این موضوع اهمیت دارد. PoE به ساده سازی نصب و استفاده از کابل‌های LAN برای ارائه داده و برق کمک می‌کند..

ویژگی‌های امنیتی

امنیت شبکه، بحث بسیار مهمی است؛ به ویژه هنگامی که امنیت سایبری را در نظر بگیریم. سوئیچ‌های شبکه ایمن شامل ویژگی‌هایی از جمله امنیت پورت، لیست‌های کنترل دسترسی (ACL) و فیلتر آدرس MAC برای محافظت در برابر دسترسی‌های غیرمجاز هستند.

مقیاس پذیری و افزایش تعداد پورت‌ها

سوئیچ‌های مدولار اجازه می‌دهند تا ماژول‌های توسعه را در صورت نیاز برای پورت‌های بیشتر اضافه کنید. همیشه مهم است که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از تعداد پورت برای توسعه‌های آتی در نظر گرفته شود. در مقابل، سوئیچ‌های شبکه با پیکربندی ثابت قابل ارتقاء نیستند و تعداد پورت‌های آنها ثابت است.

میزان مقاومت سوئیچ، ملاحظات زیست محیطی

اکثر سوئیچ‌های شبکه در محیط های اداری، اتاق سرور یا مرکز داده نصب می‌شوند که در آن دما و رطوبت کنترل شده وجود دارد. برای شرایط محیطی سخت‌تر ممکن است به سوئیچ‌های مقاوم‌تر نیاز باشد.

بهره وری انرژی

بازدهی انرژی در شبکه‌های بزرگ، اهمیت ویژه‌ای دارد. اکثر سوئیچ‌ها دارای ویژگی‌های صرفه جویی در انرژی هستند؛ از جمله گزینه‌های خنک کننده و استند بای (آماده به کار) کم مصرف. گرمای تولید شده و نویز خروجی توسط سوئیچ نیز به بهره وری انرژی مربوط می‌شود. بنابراین مهم است که این عوامل را در نظر بگیرید؛ خواه سوئیچ شبکه را در یک دفتر خانگی یا یک محیط مرکز داده بزرگ نصب می‌کنید.

جمع بندی

سوئیچ شبکه یک جزء کلیدی است که بر قابلیت اطمینان، انعطاف پذیری و سرعت شبکه تأثیر می‌گذارد. اطمینان از نصب سوئیچ شبکه مناسب برای اطمینان از عملکرد شبکه و یکپارچگی داده‌ها اهمیت دارد. انواع سوئیچ شبکه با قابلیت‌ها و پیکربندی‌های مختلف برای انتخاب وجود دارد که این مسئله می‌تواند خرید سوئیچ شبکه مناسب را دشوار سازد. در این مقاله راهنمای خرید سوئیچ شبکه به مهم‌ترین فاکتورهایی پرداختیم که باید در تصمیم گیری خود در هنگام انتخاب آن مد نظر قرار دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *