سوئیچ شبکه PoE چیست؟ کاربرد + مزایا

سوئیچ شبکه چیست؟

سوئیچ شبکه سخت افزاری است که به دو یا چند دستگاه دیجیتالی مانند: رایانه‌، لپ تاپ، پرینتر و … این امکان را می‌دهد که با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. شما با استفاده از سوئیچ شبکه می‌توانید محاسبات، پرینت‌ها، سرور، ذخیره سازی فایل (file storage) و … را در سراسر شبکه به اشتراک بگذارید. انواع مختلفی از سوئیچ‌ شبکه وجود دارد که سوئیچ شبکه PoE جزء محبوب‌ترین آن‌هاست.

سوئیچ شبکه PoE چیست؟

PoE مخفف Power over Ethernet به معنای انتقال برق از طریق کابل شبکه است.  PoE یک فناوری است که سیگنال‌های داده و برق را در یک اتصال کابل اترنت ترکیب می‌کند. بنابراین نیازی نیست برای تأمین برق دستگاه‌ها کابل کشی جداگانه انجام شود. PoE از کابل‌های زوج بهم تابیده (twisted pair) استفاده می‌کند که می‌توانند به سرعت نصب شوند؛ حتی در مکان‌هایی که سیم کشی برق امکان پذیر نیست.

شما می‌توانید با استفاده از قابلیت‌های سیگنال داده، وضعیت PoE و دستگاه مورد نظر را کنترل کنید و اطلاعات را بین یک سوئیچ و دستگاه به اشتراک بگذارید تا میزان برق ارائه شده به دستگاه ریموت (راه دور) را مدیریت نمایید.

کاربردهای سوئیچ شبکه PoE

سیستم‌های کابل کشی ساختاریافته، یک سیستم ایده آل برای پیاده سازی فناوری PoE هستند. سوئیچ‌های PoE برای شبکه‌ها و دستگاه‌های متصل که به برق و انتقال داده نیاز دارند، به کار می‌رود. اپلیکیشن‌های مختلفی وجود دارند که از این فناوری استفاده می‌کنند و توان مورد نیاز می‌تواند تا حدودی متفاوت باشد.

دستگاه‌های کم توانی که از سوئیچ PoE استفاده می‌کنند، عبارتند از:

  • تلفن‌های VoIP و ویدیویی، اصلی‌ترین دستگاه‌هایی هستند که از فناوری PoE استفاده می‌کنند.
  • دوربین‌های امنیتی، زیرا معمولاً در ارتفاعات و دور از ایستگاه‌های برق نصب می‌شوند.
  • فناوری بی سیم مانند: اکسس پوینت‌های بی سیم، تکرار کننده‌های شبکه بی سیم، ریدر RFID و ….
  • سیستم‌های از راه دور
  • دستگاه‌های صوتی

دستگاه‌های پر توانی که از سوئیچ PoE  بهره می‌برند، عبارتند از:

  • لپ تاپ‌ها
  • مانیتورها
  • تلویزیون‌ها

مزایای سوئیچ شبکه PoE

سوئیچ شبکه PoE مزایای متعددی دارد که باعث گسترش و محبوبیت آن شده است. مهم‌ترین مزایای سوئیچ شبکه PoE عبارتند از:

  • نصب ساده و سریع: نصب و پیکربندی سوئیچ‌های شبکه PoE بسیار آسان است. اکثر سوئیچ‌های شبکه PoE دستگاه‌های plug-and-play هستند، بنابراین نیازی به سیم کشی یا پیکربندی پیچیده نیست. این سوئیچ‌ها همچنین دارای ویژگی‌های توکاری مانند ) port mirroringکپی کردن ترافیک شبکه از یک پورت شبکه و انتقال آن به یک پورت دیگر(، VLAN و QoS هستند که می‌تواند به ساده سازی مدیریت شبکه کمک کند.
  • مقرون بصرفه: یکی دیگر از مزایای سوئیچ‌های PoE بهره وری انرژی آن‌ها است. سوئیچ‌های شبکه PoE را می‌توان به گونه‌ای پیکربندی کرد که برق لازم را برای هر دستگاه متصل فراهم کنند و نیاز به منبع تغذیه بزرگ را رفع نمایند. این امر به کاهش هزینه‌های انرژی کمک می‌کند و می‌تواند به صرفه جویی در دراز مدت منجر شود.
  • انعطاف ‌پذیری: دستگاه‌هایی که با PoE تغذیه می‌شوند، به راحتی می‌توانند به مناطقی که پریز برق ندارند منتقل شوند. بنابراین سوئیچ‌های PoE را می‌توان در مکان‌هایی قرار داد که دسترسی به آن‌ها دشوار است یا از منبع برق دور هستند. به عنوان مثال نصب دوربین‌های امنیتی در بالای دیوار یا پشت بام دیگر یک کار پر زحمت نیست زیرا برای دریافت برق و اتصالات شبکه فقط به یک کابل شبکه نیاز دارید.
  • کاربردهای آتی: صنعت اینترنت اشیاء (IoT) در حال گسترش است. گنجاندن سوئیچ‌های PoE در زیرساخت شبکه تضمین می‌کند که بتوانید از چندین دستگاه مجهز به اینترنت اشیاء در شبکه خود استفاده کنید.

محدودیت‌های سوئیچ شبکه PoE

سوئیچ شبکه PoE با وجود مزایای متعدد و قابل توجه، همچنان محدودیت‌هایی دارد، از جمله:

  • قدرت محدودی دارد. اگر بخواهید دستگاه‌های بزرگتر را تغذیه کنید، ممکن است به سوئیچ‌های قوی‌تری نیاز داشته باشید که باعث بالا رفتن هزینه‌های مربوط به آن خواهد شد. با این حال، قدرت PoE به سرعت در حال افزایش است.
  • اگر برق قطع شود، تمام دستگاه‌های متصل به سوئیچ نیز خاموش خواهند شد.
  • به طور معمول، سوئیچ‌های PoE می‌توانند داده‌ها را از طریق اترنت تا فاصله ۱۰۰ متری ارسال کنند. محدودیت فاصله ۱۰۰ متری یک چالش مهم برای انبارهای بزرگ، رستوران‌ها و کسب‌ و کارهایی است که از PoE استفاده می‌کنند. با این حال برای افزایش دامنه PoE می‌توانید از دستگاه‌هایی مانند: توسعه دهنده‌های برق و کابل‌های فیبر برقی استفاده کنید.
  • همه دستگاه‌ها باید سازگار با PoE باشند، در غیر اینصورت به اسپلیتر یا انژکتور نیاز خواهید داشت.

حرف آخر

PoE فناوری است که به سوئیچ‌های شبکه امکان می‌دهد تا برق و داده را از طریق کابل اترنت به طور همزمان انتقال دهند. مزایای سوئیچ‌های PoE با گسترش سریع دستگاه‌های متصل به شبکه آشکارتر شده است. آن‌ها راه‌حل‌های مؤثرتری برای اتصال دستگاه‌های سازگار با PoE مانند VoIP، دوربین‌های IP و اکسس پوینت‌ها ارائه می‌دهند که نیازهای متداول کسب و کارهای بزرگ و کوچک را برطرف می‌نماید.

شرکت نوآوران آسان پیشرو وارد کننده انواع سوئیچ PoE در برندهای معتبر جهانی همچون تندا و آی پی کام است. برای مشاهده انواع محصولات این دسته و مطالعه مشخصات آن‌ها روی لینک درج شده کلیک نمایید. همچنین برای اطلاع از نحوه خرید تجهیزات شبکه با کارشناسان ما در آسان پیشرو در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *