نشانه های خرابی مودم چیست؟ تست سلامت مودم

خرابی مودم وای فای

اکثر افراد مودم خود را در تمام ساعات شبانه روز روشن می‌گذارند؛ حتی زمانی که در خواب هستند. مودم دائماً با ISP ارتباط برقرار می‌کند و ترافیک بین دستگاه‌های مختلف موجود در خانه را که ممکن است به طور خودکار به اینترنت متصل شود کنترل می‌نماید. به همین دلیل مودم غالبا داغ می‌شود و این گرما به سرعت قطعات الکترونیکی داخل مودم را تخریب می‌کند و میتواند از جمله علت خرابی مودم باشد. عوامل دیگری نظیر جمع شدن گرد و غبار، نوسانات شبکه و پیشرفت تکنولوژی نیز می‌تواند به افت کارایی مودم منجر شود. اکثر مودم‌ها قبل از آنکه برای همیشه از کار بیفتند، با یکسری علائم خرابی به شما هشدار می‌دهند. بیایید ببینیم نشانه های خرابی مودم چیست و چه زمانی لازم است مودم خود را تعویض کنید.

نشانه های خرابی مودم چیست؟

در این بخش به رایج‌ترین نشانه های خرابی مودم اشاره می‌کنیم.

کاهش سرعت اینترنت: (تست سرعت مودم)

کاهش سرعت اتصال معمولاً یکی از اولین علائمی است که نشان می‌دهد مودم شما در حال خراب شدن است. ابتدا، با ارائه دهنده خدمات اینترنت خود تماس بگیرید تا سرعت دانلود و آپلود طرح اینترنتی شما را مشخص کند. در مرحله بعد، یک کابل اترنت را از رایانه خود به یک پورت شبکه شماره گذاری شده روی مودم وصل کنید.

برای اطمینان از اتصال به اینترنت از طریق اترنت، Wi-Fi را در رایانه خود خاموش کنید. صفحه جستجوی گوگل را باز کرده و عبارت «internet speed test» را تایپ کنید و سپس Run Speed ​​Test را انتخاب نمایید. اگر سرعت دانلود و آپلود حاصل، بسیار کمتر از آن چیزی است که باید دریافت کنید، ممکن است نشان دهنده خرابی مودم باشد.

گرم شدن مودم

گرم شدن بیش از حد مودم:

گرم شدن بیش از حد مودم، یک علامت رایج دیگر است که نشان می‌دهد مودم شما دیگر نمی‌تواند به خوبی خنک شود زیرا قطعات الکتریکی خراب، بیشتر گرم می‌شوند. برای بررسی این مسله، مودم خود را حداقل یک روز کامل روشن بگذارید. سپس، دست خود را در کنار مودم قرار دهید. اگر آنقدر داغ است که نمی‌توان آن را لمس کرد، ممکن است مودم شما از کار بیفتد و زمان تعویض آن فرا رسیده است.

نداشتن فضای کافی در اطراف مودم نیز می‌تواند به گرم شدن بیش از حد آن منجر شود. بنابراین قبل از انجام تست لمس مودم مطمئن شوید که فضای کافی در اطراف آن وجود دارد.

قطع و وصل مکرر مودم وای فای:

اگر  مودم دائما خاموش شده و اتصال اینترنت شما قطع می‌شود، به احتمال زیاد در حال خراب شدن است. ابتدا اتصال کابل را بررسی کنید تا مطمئن شوید کامل آن محکم و بدون قطعی است. اگر کابل اتصال مشکلی ندارد، پس مسئله به مودم شما مربوط می‌شود.

خاموش شدن چراغ‌های نشانگر اتصال:

چراغ انتقال داده روی مودم باید به طور متناوب در هنگام گشت و گذار در اینترنت چشمک بزند. خاموش شدن چراغ‌های نشانگر اتصال (حتی اگر هنوز می‌توانید وبگردی کنید) از علائم خراب شدن مودم است.

تاخیر مودم

زمان تأخیر مودم (Lag time):

بافرینگ در حین کنفرانس ویدیویی یا زمانی که در حال پخش محتوای ویدیویی HD هستید، نشانه دیگری از خرابی مودم است و ممکن است به این دلیل باشد که مودم نمی‌تواند محتوای پرسرعت را با سرعت کافی پردازش کند. (بافرینگ به معنای تأخیر در پخش ویدیو آنلاین یا توقف کامل آن در بعضی از نقاط است)

ریست شدن خود به خود مودم:

اگر مودم شما به طور مکرر و خود به خود ریست می‌شود، بهتر است به سلامت آن شک کنید. برخی از مواردی که باید قبل از تعویض مودم بررسی کنید عبارتند از اتصال برق شل یا آداپتور برق معیوب، اتصال نامناسب کابل ورودی (کابل کواکسی) از دیوار، گرم شدن بیش از حد و …

لیست طولانی از خطاها:

هر مودم دارای یک سری ابزارهای عیب یابی مدیریتی است که معمولاً شامل یک گزارش خطا می‌شوند. یکی دیگر از نشانه‌های مشکلات جدی مودم، خطاهای بحرانی مکرر در گزارش خطاها است. با ورود به مودم خود به عنوان سرپرست و بررسی بخش مدیریت پیشرفته به این گزارش دسترسی پیدا کنید.

در navigation menu به دنبال Error Log یا Event Log بگردید. اگر هر روز یک لیست طولانی از خطاهای مهم را مشاهده می‌کنید، نشانه آن است که نرم افزار یا سخت افزار مودم از کار افتاده است.

چه زمان مودم را باید تعویض کرد؟

در صورت مشاهده مکرر نشانه های خرابی مودم گفته شده، مودم را از برق بکشید، حداقل یک دقیقه صبر کنید و سپس مودم را دوباره به برق وصل کنید. اگر علائم خرابی بعد از راه اندازی مجدد مودم همچنان پابرجا بود، زمان تعویض مودم فرا رسیده است.

چگونه عمر مودم را افزایش دهیم؟

همه دستگاه‌ها دوام و طول عمر مشخصی دارند؛ به عنوان مثال با نگهداری مناسب از مودم می‌توانید انتظار داشته باشید که حداقل ۵ سال به خوبی کار کند. برای آنکه مودم شما حداکثر کارایی و دوام را داشته باشد، به نکات زیر توجه کنید:

ریستارت کردن مودم

مودم را ری‌استارت کنید:

مودم خود را هر یک یا دو ماه یکبار، ری‌استارت یا راه اندازی مجدد کنید. این کار به مودم فرصت می‌دهد تا اتصال دوباره ایجاد کند، خطاها را پاک کند و به روز رسانی‌های مورد نیاز را انجام دهد.

تنظیم موقعیت مودم:

موقعیت مودم را تغییر داده و آن را در محلی قرار دهید که امکان پخش موثر سیگنال را فراهم می‌کند. از قرار دادن آن بر روی زمین یا در فضاهای تنگ با تهویه محدود خودداری کنید.

محافظت در برابر نوسانات:

در شرایط بد آب و هوایی مانند طوفان و رعد و برق ممکن است نوسان برق و داده اتفاق بیفتد. با استفاده از محافظ کابل کواکسیال و محافظ برق می‌توانید از مودم خود در برابر صدمات ناشی از نوسانات محافظت کنید.

تمیز کردن مودم:

گرد و غبار می‌تواند به مرور زمان در داخل مودم جمع شود و همانند یک عایق عمل کند. این مسئله باعث افزایش دمای مودم و آسیب به قطعات داخلی آن خواهد شد. بنابراین شیارهای پشت، کنار و زیر مودم را به طور منظم تمیز کنید.

سخن پایانی

عملکرد مودم می‌تواند نقش مهمی در کسب و کار و زندگی روزمره شما ایفا کند. بنابراین نظارت بر عملکرد و تشخیص علائم خرابی آن بسیار مهم است. در بخش‌های بالا به مهم‌ترین علائم خرابی مودم اشاره کردیم. در صورت تجربه چنین علائمی ابتدا با ISP و نمایندگی مودم خود تماس بگیرید. ممکن است آنها بتوانند به شما در عیب یابی و شناسایی منبع مشکل (قبل از آنکه مجبور به تعویض مودم خود شوید) کمک کنند. اگر علائم خرابی مودم قابل رفع نبودند، زمان آن رسیده که به فکر خرید یک مودم جدید باشید.

شما می‌توانید خرید مودم خود را از برند خوب و محبوب تندا انجام بدهید. فراموش نکنید که مودم‌های برند تندا را با گارانتی آسان پیشرو، نمایندگی تندا در ایران، تهیه کنید. با مطالعه مقاله راهنمای خرید مودم در سایت آسان پیشرو، با فاکتورهای مهمی که باید هنگام خرید به آن‌ها توجه کنید بیشتر آشنا می‌شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *