اکسس پوینت بی سیم یا روتر ؟

پیشرفت سریع و باورنکردنی فناوری‌های رایانه‌ای در دهه‌های اخیر، دستگاه‌ها، لوازم خانگی و ابزارهای زیادی را برای بشر به ارمغان آورده است. در واقع، انواع و اقسام مختلف تجهیزات کامپیوتری وجود دارد که می‌تواند مصرف کنندگان را سردرگم سازد. یکی از سوالاتی که اغلب از کارشناسان فنی پرسیده می‌شود، این است که تفاوت بین اکسس پوینت و روتر چیست. تفاوت‌های اساسی بین این دو دستگاه بسیار ساده است اما تفاوت‌های جزئی و در عین حال مهم دیگری نیز وجود دارد. هنگام مقایسه یک اکسس پوینت با یک روتر، چندین تفاوت متمایز ظاهر می‌شوند. در حالی که هر دو دستگاه ممکن است نقش‌های مشابهی را انجام دهند، اما این دو دستگاه کاملا عین هم نیستند. با ما همراه باشید تا با تفاوت‌های اساسی روتر و اکسس پوینت آشنا شوید.

شما می‌توانید انواع اکسس پوینت تندا وبرندهای دیگر را از نمایندگی رسمی تندا در ایران (شرکت آسان پیشرو) از سایت ایزی مارکت تهیه فرمایید.

روتر چیست؟

روتر یک دستگاه شبکه است که می‌تواند داده‌ها را به صورت سیمی یا بی سیم انتقال دهد. این دستگاه هوشمند قادر است ترافیک ورودی و خروجی را در شبکه به روشی کارآمد هدایت کند. به طور سنتی، یک روتر از طریق کابل‌های اترنت برای شبکه‌های سیمی به سایر دستگاه‌های LAN (شبکه محلی) متصل می‌شد. بتدریج روترهای بی سیم که بدون نیاز به کابل کشی نصب می‌شوند، به طور فزاینده‌ای در بسیاری از خانه‌ها و دفاتر کوچک مورد استقبال قرار گرفتند.

عملکرد اصلی روتر

به طور کلی روتر، دو عملکرد اصلی را انجام می‌دهد:

  • چندین رایانه، تلفن، تبلت یا دستگاه‌های دیگر را برای تشکیل یک شبکه محلی مدیریت شده به هم متصل می‌کند.
  • امکان دسترسی به اینترنت را به همه دستگاه‌های سازگاری که به روتر متصل هستند، فراهم می‌نماید.

یک شبکه محلی (LAN) را می‌توان به سادگی با استفاده از یک روتر و اتصال یک یا چند دستگاه به آن راه اندازی کرد. روترهای مدرن به کاربران این امکان را می‌دهند که دستگاه‌ها را هم از طریق کابل اترنت و هم به صورت بی سیم (با استفاده از وای فای) متصل کنند.

با این حال، برای اینکه روتر بتواند داده‌ها را به دستگاه‌های داخل شبکه محلی توزیع کند و تحویل دهد، باید از طریق یک کابل اترنت به CPE متصل شود. CPE به تجهیزاتی گفته می‌شود که در محل مشتری مستقر می‌شوند و به شبکه ارائه‌ دهنده خدمات اینترنت متصل هستند. این تجهیزات در نقش رابط مشتری با شبکه ارائه‌ دهنده اینترنت ظاهر می‌شوند و به مشتری امکان می‌دهند تا به خدمات مختلفی مانند اینترنت، تلفن و تلویزیون دسترسی داشته باشد.

قابلیت محافظت از فایروال روتر

روترها به غیر از ایجاد یک بستر مناسب برای برقراری ارتباط بین دستگاه‌های مختلف، دارای قابلیت محافظت از فایروال و رمز عبور نیز هستند. این ویژگی تضمین می‌کند که دستگاه‌های بی سیم متصل در برابر هرگونه تهدیدی که ممکن است از خارج از شبکه محلی ایجاد شود، محافظت خواهند شد.

اکسس پوینت چیست؟

نقطه دسترسی بی‌ سیم که به عنوان AP یا WAP بی سیم نیز شناخته می‌شود، مخفف یک ابزار سخت افزاری شبکه است که با پل زدن ترافیک از ایستگاه‌های بی سیم به شبکه LAN سیمی، قابلیت Wi-Fi را به شبکه سیمی موجود اضافه می‌کند. AP بی سیم می‌تواند به عنوان یک دستگاه مستقل عمل کند یا می‌تواند جزء یک روتر باشد.

به طور کلی، یک AP بی سیم به دستگاه‌هایی که اتصال Wi-Fi داخلی ندارند، این امکان را می‌دهد که با کمک کابل اترنت به یک شبکه بی سیم متصل شوند. این بدان معناست که سیگنال‌های ارسال شده از یک روتر به یک اکسس پوینت، از سیمی به بی سیم تبدیل می‌شوند.

تفاوت‌های روتر و اکسس پوینت

تفاوت‌های اساسی روتر و اکسس پوینت، شامل موارد زیر است.

  • روتر به عنوان یک هاب عمل می‌کند که یک شبکه محلی را راه اندازی کرده و تمام دستگاه‌ها و ارتباطات موجود در آن را مدیریت می‌کند. اما اکسس پوینت، یک دستگاه فرعی در شبکه محلی است که فقط امکان اتصال دستگاه‌های مختلف به شبکه وای فای را فراهم می‌کند و برای تأمین اینترنت به روتر نیاز دارد.
  • روترهای بی سیم می‌توانند به عنوان اکسس پوینت‌ عمل کنند اما همه اکسس پوینت‌ها نمی‌توانند به عنوان روتر کار کنند. در حالی که روترها شبکه‌های محلی را مدیریت می‌کنند، با سیستم‌های شبکه خارج ارتباط برقرار می‌کنند، داده‌ها را در جهات مختلف به دست می‌آورند، توزیع کرده و ارسال می‌کنند، نقطه اتصال را ایجاد می‌کنند و امنیت را تضمین می‌کنند اما اکسس پوینت‌ها معمولاً فقط دسترسی به شبکه ایجاد شده توسط روتر را فراهم می‌نمایند.
  • روترها می‌توانند اتصال سیمی یا بی سیم را برای چندین دستگاه کاربر نهایی ارائه دهند، در حالی که یک اکسس پوینت عمدتاً به دستگاه‌های بی سیم مانند تلفن، لپ تاپ و تبلت سرویس می‌دهد. اساساً یک اکسس پوینت، قابلیت بی سیم را به یک شبکه سیمی می‌آورد.
  • به طور معمول، روترهای بی ‌سیم به منازل مسکونی و سازمان‌های کوچک خدمات می‌دهند، جایی که یک دستگاه واحد که عملکرد اکسس پوینت و روتینگ را ترکیب می‌کند، می‌تواند به راحتی تقاضای نسبتاً متوسط کاربر را برآورده کند. با اینحال یک روتر بی‌ سیم برای شبکه‌های محلی بی‌ سیم (WLAN) با تقاضای بالا، مناسب نیست.

جدول تفاوت روتر و اکسس پوینت

در جدول زیر، تفاوت‌های بین روتر و اکسس پوینت به طور خلاصه آورده شده است.

روتر اکسس پوینت
یک روتر به عنوان فرستنده، گیرنده و تحلیلگر بین داده‌ها و شبکه‌های کامپیوتری که با آن مرتبط هستند، کار می‌کند. نقطه دسترسی، یک دستگاه شبکه است که امکان اتصال دستگاه‌ها را با شبکه سیمی فراهم می‌کند.
روتر در هر دو شبکه LAN (شبکه‌های محلی) و WAN (شبکه‌های گسترده) استفاده می‌شود. اکسس پوینت، بیشتر در LANs (شبکه‌های محلی) استفاده می‌شود.
هزینه نگهداری آن در مقایسه با اکسس پوینت، کم است. هزینه نگهداری آن بسیار بالاست.
دستگاه‌های کمتری را پوشش می‌دهد. تعداد بیشتری لپ تاپ، رایانه و گوشی هوشمند را پوشش می‌دهد.
روترها محدوده‌ای تا ۴۶ متر در فضای بسته و ۹۲ متر در فضای باز را پشتیبانی می‌کنند. اکسس پوینت محدوده‌ای تا ۲۰۰۰ فوت مربع را پشتیبانی می‌کند که تقریباً ۱۸۵.۸۰۶ متر مربع است.
بیشتر در خانه‌ها، محیط های کاری و سازمان‌های دارای شبکه SOHO  استفاده می‌شود. بیشتر در شرکت‌های بزرگ که دارای دفاتر و ساختمان‌های وسیع هستند، استفاده می‌شود.
یک روتر می‌تواند به عنوان یک اکسس پوینت عمل کند. نقطه دسترسی نمی‌تواند به عنوان یک روتر عمل کند.
یک روتر، بسته‌های داده را به روشی سازمان یافته تحویل می‌دهد. یک اکسس پوینت نمی‌تواند بسته‌های داده را تحویل دهد.

کدام را انتخاب کنیم؟

در بخش‌های بالا با تفاوت عملکرد روتر و اکسس پوینت آشنا شدید. اگر برایتان سوال است که کدام یک از این دو (روتر یا اکسس پوینت) برای شما بهتر است، باید بگوییم که گزینه مناسب به نوع کاربرد و نیازهای شما بستگی دارد.

اگر در حال حاضر یک شبکه وایرلس دارید و فقط می‌خواهید آن را توسعه دهید، لازم است یک اکسس پوینت خریداری نمایید. اما اگر قصد دارید یک شبکه بی سیم در منزل خود راه اندازی نمایید که چندین کاربر از آن استفاده می‌کنند، خرید روتر بی سیم گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

حرف آخر

در بخش‌های بالا با عملکرد روتر و اکسس پوینت و همچنین تفاوت‌های کلیدی آنها آشنا شدید. در حالیکه هر دوی این سخت افزارها هدف یکسانی را دنبال می‌‌کنند (یعنی فراهم کردن اینترنت بی سیم برای انواع دستگاه‌ها) اما از نظر عملکرد، کارایی، هزینه و محدوده‌ای که پوشش می‌دهند، متفاوت هستند.

اکسس پوینت، دستگاهی در شبکه LAN است و برای گسترش پوشش بی سیم یک شبکه کامپیوتری استفاده می‌شود. این دستگاه می‌تواند تعداد کاربرانی که قادرند به یک شبکه کامپیوتری متصل شوند را افزایش دهد. اکسس پوینت، سیگنال سیمی را به یک بی سیم تبدیل می‌کند و با استفاده از WiFi با سایر دستگاه‌های موجود در شبکه ارتباط برقرار می‌نماید.

اما روتر شبکه محلی شما (LAN) را مدیریت می‌کند، به اینترنت متصل می‌شود و نقطه اتصال را تعیین می‌کند و همچنین امنیت را نیز حفظ می‌نماید. هر دو دستگاه ممکن است به عنوان نقاط دسترسی عمل کنند اما روتر محبوب‌تر است و می‌تواند برای گسترش شبکه Wi-Fi استفاده شود.

برای خرید روتر بی سیم می‌توانید به سایت ایزی مارکت مراجعه فرمایید. تمامی محصولات با گارانتی و ضمانت اصالت کالا برای مشتریان عزیز ارسال می‌گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *