عوامل موثر بر آنتن دهی مودم

با افزایش روزافزون گیمرها و افرادی که از خانه کار می‌کنند، داشتن اتصال Wi-Fi ضعیف یک معضل رایج و جدی است. فاکتورهای بسیاری می‌توانند در سیگنال وای فای تداخل ایجاد کنند و سرعت آن را کاهش دهند. برخی از آن‌ها کاملاً واضح هستند، مانند اتصال همزمان تعداد زیادی دستگاه به مودم یا فاصله زیاد بین روتر و دستگاه. برخی موارد دیگر نیز ممکن است چندان به چشم نیایند، مانند تنظیمات نامناسب روتر، تداخل سیگنال از وسایل الکترونیکی اطراف یا سیستم عامل قدیمی. اگر از آنتن دهی مودم خود رضایت ندارید، لزوما مجبور نیستید یک مودم جدید بخرید. با ترفندهای افزایش آنتن دهی مودم که در ادامه می‌گوییم می‌توانید اتصال اینترنت خود را با تجهیزات فعلی بهبود دهید.

۱۰ ترفند تقویت آنتن دهی وای فای

به کارگیری ترفندهای ساده زیر به بهبود عملکرد و افزایش آنتن دهی مودم شما کمک خواهد کرد.

۱.راه اندازی مجدد: ساده‌ترین ترفند افزایش آنتن دهی مودم

یک راه اندازی مجدد ( (Rebootاغلب برای بهبود قابل توجه سرعت و آنتن دهی مودم شما کافی است. راه اندازی مجدد حافظه مودم را پاک می‌کند و امکان نصب به روز رسانی‌ها را فراهم می‌نماید. برای راه اندازی مجدد روتر می‌توانید دکمه راه اندازی مجدد در پشت دستگاه را فشار دهید.

اگر روتر شما در حین راه‌ اندازی مجدد شروع به نصب به ‌روزرسانی کرد، صبور باشید و با خاموش کردن روتر، روند به ‌روزرسانی را قطع نکنید. بسته به عملکرد روتر شما، فرآیند به روز رسانی ممکن است بیش از ۱۰ دقیقه طول بکشد.

۲. انتخاب مکان مناسب برای مودم

بهترین مکان برای قرار دادن مودم، قسمت مرکزی خانه است؛ بدین ترتیب مودم حتی در سایر اتاق‌ها نیز آنتن دهی مناسبی خواهد داشت. همچنین از قرار دادن مودم در نزدیکی اجسام فلزی و وسایلی که امواج الکترومغناطیسی ساطع می‌کنند، اجتناب کنید.

علاوه بر این، مودم را روی زمین قرار ندهید زیرا برخورد سیگنال‌های وای فای به اجسام بلندتر اطراف در آنتن دهی مودم اختلال ایجاد می‌کند.

۳. تعویض آنتن مودم

آنتن‌های مودم معمولاً همه جهته هستند، یعنی سیگنال را در همه جهات پخش می‌کنند. بنابراین اگر یک مودم را در نزدیکی دیوار بیرونی قرار دهید، نیمی از سیگنال‌های بی‌سیم خود را به دنیای بیرون ارسال می‌کنید.

با این حال، بسیاری از مودم‌ها دارای آنتن های قابل جابجایی هستند. اگر آنتن همه جهته را با یک آنتن تقویتی ( high-gain antenna) جایگزین کنید، می‌توانید سیگنال بی سیم مودم خود را به سمتی که می‌خواهید هدایت نمایید.

۴. تعیین یک رمز عبور قوی برای وای فای

مطمئن شوید که شبکه خانگی شما با یک رمز عبور قوی، ایمن شده است. این کار تضمین می‌کند که هیچ کس نمی‌تواند بدون اطلاع شما به شبکه‌تان نفوذ کند و پهنای باند شما را هدر دهد. روترهای بی سیم معمولاً دو گزینه امنیتی ارائه می‌دهند: دسترسی محافظت شده بی سیم نسخه 2 (WPA2) و حریم خصوصی معادل سیمی .(WEP)

بهتراست بدانید که  WPA2بسیار امن‌تر از WEP است، بنابراین اگر مودم شما چنین قابلیت امنیتی دارد، حتما آن را انتخاب کنید. بغیر از آن به نکات مهم انتخاب یک رمز عبور قوی توجه کنید:

  • از کلمات و عبارات متداول اجتناب کنید.
  • یک رمز عبور حداقل هشت کاراکتری بسازید.
  • از ترکیبی از حروف، اعداد و نمادها استفاده کنید.
  • رمز عبور قابل حدس زدن انتخاب نکنید (مانند نام کودک‌تان).

۵. جدا کردن دستگاه‌های بلااستفاده از شبکه

اگر دستگاه‌های زیادی دارید که دائماً به شبکه وای‌ فای خانگی شما متصل هستند، ممکن است مقدار زیادی از پهنای باند شما را مصرف کنند. برای جلوگیری از این مسئله، دستگاه‌های بلااستفاده را از شبکه جدا کنید. به عنوان مثال اگر تماس ویدیویی دارید و آیفون یا اپل تی‌وی شما بدون آنکه از آنها استفاده کنید به شبکه وای فای وصل شده‌اند، وای‌ فای آنها را خاموش کنید (حداقل تا زمانی که تماس‌تان تمام شود). این کار به طور بالقوه می‌تواند یک تقویت موقت سیگنال ایجاد کند.

۶. تغییر کانال وای فای

مودم‌های بی‌سیم مانند رادیو، در «کانال‌ها» پخش می‌شوند. اگر دستگاه‌های زیادی در یک منطقه از کانال‌های یکسان (یا همپوشان) استفاده کنند، این وضعیت می‌تواند باعث ازدحام و کاهش عملکرد آن دستگاه‌ها شود. برای جلوگیری از این مسئله می‌توانید کانال مودم‌تان را تغییر دهید.

برای تغییر کانال در مودم خود باید به تنظیمات آن بروید. صفحه تنظیمات هر روتر متفاوت است بنابراین بهتر است به کتابچه راهنمای دستگاه خود مراجعه کنید. اکثر روترهای مدرن دارای عملکرد «خودکار» هستند که سعی می‌کند بهینه‌ترین کانال را انتخاب کند. بنابراین اگر روتر شما یک گزینه خودکار دارد، مطمئن شوید که روی آن تنظیم شده است.

با این حال اگر اینطور نیست یا اگر مودم شما از قبل روی گزینه خودکار تنظیم شده است و هنوز عملکرد خوبی ندارد، می‌توانید به صورت دستی کانال دیگری را از لیست انتخاب کنید. برای یافتن بهترین گزینه ممکن است به کمی آزمون و خطا نیاز داشته باشید.

۷. به روز رسانی نرم افزار روتر

اغلب روترها مستعد حملات بدافزار هستند. بدافزار می‌تواند عملکرد روتر را کُند سازد و سیگنال Wi-Fi را کاهش دهد. سازندگان مودم به طور منظم به روز رسانی رایگان ارائه می‌دهند. گاهی اوقات این به روز رسانی‌ها می‌توانند عملکرد روتر را تقویت کنند. برای دریافت آخرین به روز رسانی سیستم عامل مودم خود به وب سایت سازنده محصول مراجعه کنید.

۸. استفاده از فرکانس ۵ گیگاهرتز

بسیاری از مودم‌های جدید دو بانده هستند؛ این بدان معناست که می‌توانند روی هر دو باند فرکانسی ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز کار کنند. باند ۵ گیگاهرتز به طور کلی، سرعت اینترنت سریع‌تری ارائه می‌دهد و کمتر در معرض تداخل سیگنال دستگاه‌های دیگر قرار می‌گیرد. استفاده از این باند می‌تواند به افزایش عملکرد مودم کمک کند.

لازم به ذکر که اگرچه ۵ گیگاهرتز از نظر تئوری سریع‌تر است اما یک نقطه ضعف دارد؛ برد آن کوتاه‌تر از باند ۲٫۴ گیگاهرتز است. اگر دستگاه شما با فاصله بسیار دور از مودم قرار دارد، ممکن است با باند ۲٫۴ گیگاهرتز عملکرد بهتری داشته باشید.

۹. استفاده از تقویت کننده وای فای

مودم‌ها برد محدودی دارند و این برد با وسایل خانه محدودتر نیز می‌شود. بسته به اندازه خانه یا محل استفاده از شبکه وای فای، این امکان وجود دارد که حتی یک روتر قوی نیز نتواند کل محیط را پوشش دهد. در این شرایط می‌توانید یک تقویت‌ کننده وای ‌فای، که به عنوان توسعه ‌دهنده وای ‌فای یا تکرار کننده وای ‌فای نیز شناخته می‌شود، به شبکه خود اضافه کنید. این دستگاه مانند یک مینی روتر است که سیگنال را می‌گیرد و دوباره پخش می‌کند و بدین ترتیب دامنه آن را افزایش می‌دهد. Wi-Fi booster می‌تواند یک روش مقرون به صرفه برای سیگنال دهی به نقاط کور وای فای باشد.

۱۰. اولویت بندی برنامه‌های خاص

شما می‌توانید به عنوان سرپرست به شبکه Wi-Fi خود وارد شوید و اولویت‌های پهنای باند را از طریق تنظیمات کیفیت خدمات (QoS) تنظیم کنید. به عنوان مثال اگر نمی‌خواهید استریم تلویزیون یا ویدیوی شما توسط برنامه‌ای قطع شود که پهنای باند زیادی را اشغال می‌کند، باید مطمئن شوید که برنامه شما در اولویت قرار دارد.

توسط تماس با ارائه دهنده خدمات اینترنت یا مطالعه راهنمای روتر خود بررسی کنید که چگونه می‌توانید تنظیمات QoS خود را تغییر دهید.

حرف آخر

در بخش‌های فوق به ۱۰ روش ساده و کاربردی برای افزایش آنتن دهی مودم پرداختیم. امیدواریم مطالعه این ترفندها برای شما عزیزان موثر واقع شود و بتوانید آنتن دهی مودم خود را به حداکثر برسانید. همچنین لازم به ذکر است که شرکت آسان پیشرو نماینده رسمی تندا در ایران است. شما می‌توانید انواع مودم تندا، تقویت کننده وای فای و… را با گارانتی آسان پیشرو تهیه فرمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *