راه اندازی مودم تندا |نحوه کانفیگ مودم

کانفیگ مودم تندا

تهیه اشتراک اینترنت و خرید یک مودم مناسب جزء ضروری‌ترین کارهایی است که باید برای اتصال به اینترنت انجام دهید. اما اینها کافی نیستند. برای آنکه بتوانید با مودم خود به اینترنت وصل شوید، ابتدا باید آن را کانفیگ کنید. عبارت کانفیگ از اصطلاحات رایج در دنیای اینترنت است. کانفیگ مودم به معنای راه اندازی، پیکربندی یا تنظیم مودم می‌باشد. نحوه راه اندازی هر مودم با توجه به برند و نوع آن متفاوت است. در مطلب امروز قصد داریم با ارائه یک راهنمای تصویری و گام به گام، نحوه راه اندازی مودم تندا را به شما عزیزان آموزش دهیم. شاید در ابتدا پروسه کانفیگ برای شما پیچیده به نظر برسد اما با مرور بخش‌های زیر به راحتی می‌توانید مودم تندا خود را به تنهایی کانفیگ کنید. لازم به ذکر است شرکت آسان پیشرو نمایندگی رسمی تندا در ایران است.

برای راه اندازی مودم به چه وسایلی نیاز داریم؟

هنگامی که یک مودم خریداری می‌کنید، در درون جعبه علاوه بر خود مودم چیزهای دیگری نیز وجود دارد. آنها تجهیزاتی هستند که برای متصل کردن مودم به سیستم و خط تلفن به آنها نیاز دارید. درون جعبه مودم علاوه بر خود مودم در اغلب موارد، کابل تلفن، کابل شبکه، آداپتور برق، ضمانت نامه، نویزگیر، سی دی راهنما و یک برچسب گارانتی وجود دارد.

آشنایی با چراغ‌های مودم تندا

اگر به قسمت جلویی مودم تندا نگاه کنید، چند چراغ نمایشگر مشاهده خواهید کرد. کاربرد هر یک آنها متفاوت است و روشن یا خاموش بودن‌شان معنای خاصی دارد. قبل از آنکه به سراغ نحوه راه اندازی مودم تندا برویم، لازم است با این چراغ‌ها آشنا شوید.

  • چراغ وایرلس: روشن بودن این چراغ نشان دهنده فعال بودن قسمتWireless در مودم است.
  • چراغ Power: وقتی چراغ پاور روشن باشد، یعنی آداپتور برق به درستی به دستگاه متصل شده است.
  • چراغ Internet: هنگامی که مودم به درستی به اینترنت متصل شود، این چراغ روشن خواهد شد.
  • چراغ LAN: روشن بودن چراغ LAN یعنی آنکه مودم با یک کابل مستقیم به وسیله دیگری نظیر لپ تاپ متصل شده است.
  • چراغ ADSL: مهم‌ترین چراغ مودم است و روشن بودن آن به طور ثابت به این معناست که سرویس اینترنت روی خط تلفن شما فعال است.

آشنایی با پورت‌های مودم تندا

قبل از کانفیگ مودم بد نیست با انواع پورت‌های مودم آشنا شوید. مودم تندا دارای پورت یا درگاه‌های زیر است:

  • پورت ADSL : برای اتصال مودم به خط تلفن
  • پورت WiFi: برای روشن و خاموش کردن وایرلس مودم
  • پورت Power: برای اتصال آداپتور برق
  • پورت ON/OFF: برای روشن و خاموش کردن مودم
  • پورت LAN: برای متصل کردن کابل شبکه به کامپیوتر
  • پورت RESET: برای ریست کردن مودم

راهنمای تصویری و عملی راه اندازی مودم تندا

در ابتدا مودم را با استفاده از اسپلیتر به خط تلفن متصل کنید. آداپتور مودم را وصل کرده و آن را روشن کنید. برای راه اندازی مودم تندا مراحل زیر را دنبال کنید.

۱. اولین کاری که باید برای کانفیگ مودم تندا انجام دهید، باز کردن صفحه ورود به تنظیمات مودم است. برای این منظور ابتدا مرورگر خود را باز کنید. سپس آدرس  192.168.1.1را در مرورگر وارد کنید تا صفحه ورود به تنظیمات مودم باز شود. صفحه ورودی تنظیمات مودم شامل دو قسمت نام کاربری (username) و کلمه عبور (password) است. برای مودم تندا لازم است در هر دو بخش، کلمه admin را وارد کنید و سپس login را بزنید.

۲. پس از زدن login وارد صفحه زیر خواهید شد. در اینجا شما به اطلاعاتی از سوی سرویس دهنده اینترنت خود نیاز دارید. شما باید نام کاربری و رمز عبور اتصال به شبکه ADSL  و همچنین اطلاعات دیگری مانند  VPIو VCI را از ارائه دهنده اینترنت خود دریافت نمایید. لطفا اطلاعات خواسته شده را مانند شکل زیر پر کنید و ok را بزنید.

اگر اطلاعات فوق را به درستی وارد کرده باشید، با زدن ok در بالای صفحه connection status: connected را مشاهده خواهید کرد. این بدان معناست ک کانفیگ مودم شما کامل شده است. پس از ذخیره تنظیمات، مودم را خاموش و دوباره روشن کنید. چند دقیقه پس از روشن شدن مودم، چراغ adsl به حالت ثابت و چراغ internet در حالت چشمک زن قرار می‌گیرد که نشان دهنده اتصال صحیح شما به اینترنت می‌باشد.

  • توجه داشته باشید که رمز وای فای باید حداقل ۸ کاراکتر باشد.
  • در قسمت country (کشور)، iran را انتخاب کنید.

سایر تنظیمات مودم

خب تا اینجا مودم شما راه اندازی شده است و قادر خواهید بود به راحتی از اینترنت استفاده کنید. اما یکسری تنظیمات اضافه نیز وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانید پس از کانفیگ کردن انجام دهید.

غیر فعال کردن WPS مودم

هک شدن مودم، نگرانی بسیاری از کاربران اینترنت است. اگر مودم شما هک شود، یک یا چند کاربر دیگر بدون اطلاع شما می‌توانند از اینترنت‌تان استفاده کنند. برای جلوگیری از هک شدن مودم‌تان لازم است WPS مودم را خاموش یا غیر فعال کنید. این کار با دو روش قابل انجام است:

  • فشار دادن کلید WPS در کنار یا پشت مودم به مدت چند ثانیه، تا زمانی که خاموش شود.
  • در صورتی که مودم شما دکمه WPS نداشت یا به موفق نشدید به روش فوق آن را خاموش کنید، باید از تنظیمات مودم کمک بگیرید.

پس از وارد شدن به صفحه تنظیمات مودم روی گزینه Advance کلیک کنید.

سپس وارد Wireless>Security شوید و گزینه Enable WPS را روی حالت غیر فعال (Disable) قرار دهید. در پایان روی Apply Save کلیک نمایید.

تغییر رمز و نام وایرلس

برای تغییر نام وایرلس دستگاه روی گزینه advanced در سمت راست صفحه تنظیمات کلیک کنید و وارد Wireless شوید. برای تغییر نام وایرلس در قسمت SSID نام مورد نظرتان را ذخیره کنید.

و برای تغییر رمز وایرلس وارد قسمت Security شوید. سپس رمز جدید را در قسمت  WPA/WAPI Passphrase وارد کنید و Apply/Save  را بزنید.

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید، کانفیگ مودم  یا راه اندازی مودم تندا ساده است و در عرض چند دقیقه تکمیل می‌شود. با دنبال کردن مراحل تصویری و عملی آورده شده در بالا به احتمال زیاد می‌توانید به تنهایی مودم تندا خود را راه اندازی کنید. با اینحال اگر سوال یا مشکلی در این زمینه داشتید، می‌توانید از همکاران ما در بخش پشتیبانی آسان پیشرو کمک بگیرید. خوشحالیم که تا پایان همراه ما بودید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *