آموزش نحوه اکسس پوینت مودم

اکسس پوینت مودم چیست؟

در زبان فارسی اکسس پوینت به معنای نقطه دسترسی است که به اختصار AP یا WAP شناخته می‌شود. اکسس پوینت وسیله ای است که یک شبکه محلی بی سیم یا WLAN در یک ساختمان اداری یا بزرگ ایجاد می کند. AP از طریق کابل اترنت به یک روتر سیمی، سوئیچ یا هاب متصل می شود و سیگنال Wi-Fi را به منطقه تعیین شده ارسال می‌کند. اگر برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌خواهید مودم خود را اکسس پوینت (access point) کنید لازم است یک سری مراحل را پشت سر بگذارید و با برخی از تنظیمات مودم و اکسس پوینت آشنایی داشته باشید. در این مطلب، چند دستورالعمل برای نحوه راه‌اندازی یک مودم  اکسس پوینت را آورده‌ایم. اگر می‌خواهید خودتان، مودم‌تان را اکسس پوینت کنید، این مطلب را از دست ندهید.

آیا می‌توان از مودم روتر به جای اکسس پوینت استفاده کرد؟

مودم روتر، ارتباط میان تجهیزات شبکه، اتصال اینترنت و مدیریت شبکه را فراهم می‌کند. اکسس پوینت از طرف دیگر، برای ارتباط میان روتر و شبکه از طریق سیم یا بدون سیم کاربرد دارد. با این اوصاف می‌توان گفت که در شبکه‌های کوچک‌تر، امکان استفاده از مودم روتر به‌جای اکسس پوینت وجود دارد. درصورتی‌که در شبکه محلی خود از اکسس پویت استفاده می‌کنید، برای اتصال به اینترنت باید یک مودم روتر داشته باشید. البته، درصورتی‌که یک شبکه بزرگ با سخت‌افزارهای متعدد دارید، استفاده از اکسس پوینت بهترین انتخاب است.

پیکربندی‌های مختلف اکسس پوینت

پیش از آنکه به آموزش تبدیل مودم به اکسس پوینت بپردازیم، بهتر است با پیکربندی اکسس پوینت در شبکه آشنا شویم. از نظر شما در چه شبکه‌هایی استفاده از مودم به جای اکسس پوینت توصیه می‌شود؟ پیکربندی‌های مختلف اکسس پوینت را می‌توان براساس موارد زیر دسته‌بندی کرد:

  • پیکربندی روت:

در این پیکربندی، اکسس پوینت به‌طور مستقیم به یک شبکه LAN سیمی وصل می‌شود تا یک نقطه اتصال برای کاربران بی‌سیم ایجاد کند. درصورتی‌که تعداد اکسس پوینت‌های متصل به شبکه LAN بیش از یک عدد باشد، کاربرانی که درحال استفاده از شبکه هستند می‌توانند بدون از دست دادن شبکه، از یک محل به محل دیگر جابه‌جا شوند.

  • پیکر بندی تکرار کننده و یا ریپیرتر:

همچنین اکسس پوینت را می‌توان به‌عنوان یک تکرارکننده در شبکه پیکربندی کرد. از این طریق دامنه پوشش شبکه وایرلس افزایش پیدا می‌کند. درنتیجه این نوع پیکربندی اکسس پوینت، برای تقویت قدرت سیگنال در شبکه‌های بزرگ کاربرد دارد. علاوه‌بر آن، از این پیکربندی در ساختارهای شبکه‌ای هم استفاده می‌شود. در ساختارهایی که موانع مختلف در مسیر انتقال سیگنال با کابل وجود دارد، از این پیکربندی استفاده می‌شود تا سیگنال‌های وای‌فای تقویت شده و منطقه وسیع‌تری تحت پوشش قرار بگیرد.

آموزش نحوه اکسس پوینت مودم

زمانی‌که در شبکه کامپیوتری به دو روتر نیاز داشته باشید، باید یکی از آن‌ها را به اکسس پوینت تبدیل کنید تا از یک رنج شبکه استفاده شود. در غیر این صورت، رنج آی‌پی‌های ارائه شده به کامپیوتر متفاوت خواهد بود. این موضوع باعث تداخل در شبکه می‌شود. از آنجایی که مودم همان اکسس پوینت با قابلیت مسیریابی و DHCP Server  است.

مراحل تبدیل کردن مودم به اکسس پوینت

برای تبدیل کردن مودم به اکسس پوینت باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. پیش از هر چیز باید تنظیمات لازم برروی مودم را اعمال کنید.
  2. به قسمت اکسس پوینت بروید و تنظیمات آن را انجام دهید. وارد تنظیمات آن شوید و بررسی کنید که آی‌پی آن چند است. در مرورگر خود، آی‌پی آدرس را وارد کنید تا صفحه پیکربندی مبتنی بر وب برای شما باز شود.
  3. آدرس آی‌پی اکسس پوینت را به ساب نت روتر اصلی تغییر دهید. از این طریق می‌تواند اینترنت را از مودم اصلی دریافت کند. برای مثال، درصورتی‌که روتر اصلی ۱۹۲.۱۶۸.۱۶۸.۱۰ است آدرس آی‌پی روتر آن را به ۱۹۲.۱۶۸.۱۶۸.۱۱ تغییر دهید تا با قرار گرفتن در رنج شبکه مودم اصلی، با آن ارتباط برقرار کند. از این آدرس برای دسترسی به روتری که نقش اکسس پوینت دارد استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که این آدرس باید خارج از محدوده آدرس آی‌پی‌های که در روتر اصلی مشخص شده‌اند باشد. همچنین، این آدرس نباید به دستگاه دیگری اختصاص داشته باشد.
  4. پس از تغییر آدرس آی‌پی، لازم است که روتر را ربیوت یا ری‌استارت کنید. پس از آن، باید با آدرس آی‌پی جدید لاگین کنید.
  5. در مرحله بعد، در قسمت Channel آن را به یکی از سه کانالی که آورلپ ندارند تغییر دهید. برای مثال، می‌توانید کانال‌های ۱، ۶ یا ۱۱ را انتخاب کنید. درصورتی‌که از چند اکسس پوینت یا روتر استفاده می‌کنید، باید این اطمینان را حاصل کنید که هیچ روتر یا اکسس پوینتی روی این کانال تنظیم نشده باشد.
  6. توجه داشته باشید که تمام اکسس پوینت‌های شبکه یک SSID داشته باشند. از این طریق ویژگی رومینگ که با حرکت کاربر و تغییر اکسس پوینت‌ها انجام می‌شود، فعال خواهد شد. این SSID درحال حاضر برای مودمی که می‌خواهید برای اکسس پوینت استفاده کنید انتخاب می‌شود.
  7. پس از انجام این تنظیمات، باید DHCP سرور را خاموش کنید. سپس، تنظیمات dhcp را بر روی روتر انجام دهید، ( این تنظیمات معمولا برروی تب اصلی یا شبکه قرار دارد) تا دستگاه‌ها به مودم روتر به عنوان اکسس پوینت وصل شوند.
  8. درنهایت، لازم است که پورت اترنت روتر را به کابل اترنت به روتر اصلی وصل کنید.

جمع‌ بندی

با نکاتی که  بیان کردیم، شما می‌توانید به‌ راحتی در خانه از مودم خود به‌عنوان یک اکسس پوینت استفاده کنید. این روش به‌خصوص برای شبکه‌های کوچک کاربرد بسیاری دارد. اما درمورد شبکه‌های بزرگ‌تر هم پیشنهاد می‌کنیم که از اکسس پوینت برای دسترسی کاربران به اینترنت استفاده کنید. درصورتی‌که در فرآیند تبدیل مودم به اکسس پوینت با سوال یا مشکلی مواجه شدید حتما برای ما بنویسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *