کارت شبکه PCI چیست و با PCIE چه تفاوتی دارد؟

PCI چیست؟

قبل از اینکه درباره کارت شبکه PCI صحبت کنیم بهتر است بدانیم که PCI مخفف عبارت Peripheral Component Interconnect است. زمانی که چندین سال پیش از کامپیوتر استفاده می‌کردیم، PCI یک مزیت بزرگ محسوب می‌شد. PCI یک نوع BUS یا گذرگاه بوده که دارای انواع ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی است. یک BUS در رایانه از طریق مجموعه‌ای از سیم‌ها کار می‌کند که از طریق آن می‌توان تمام داده‌ها را از هر قسمتی از رایانه به قسمت دیگر منتقل کرد. به عبارت دیگر گذرگاه یک ارتباط بین بسیاری از قطعات کامپیوتر است تا شما را قادر سازد سیستم خود را به طور موثر اداره کنید. به زبان ساده PCI به شما اجازه می‌دهد تا اجزای کامپیوتر مانند حافظه، سیستم‌های ویدئویی، سیستم‌های صوتی، هارد دیسک‌ها و غیره را به پردازنده کامپیوتر متصل کنید.

PCI ها رایج ترین اسلات‌های توسعه (Expansion Slot) مورد استفاده در مادربورد بودند. گذرگاه  PCI اولین بار توسط اینتل برای رفع یک مشکل اساسی که هر کامپیوتر مورد استفاده در دهه ۹۰ با آن مواجه بود، طراحی و ایجاد شد.

در آن روزها، همه لوازم جانبی برای کامپیوتر شما مناسب نبودند. با این حال، به لطف PCI ها نه تنها می‌توانید یک دستگاه جانبی جدید اضافه کنید، بلکه به افزایش RAM نیز کمک می‌کند.

گذرگاه PCI از نوع موازی است به طوری که می‌تواند چندین داده را به طور همزمان با سرعت بیشتری انتقال دهد.

اسلات PCI به چه دستگا‌هایی متصل می‌شود؟

اگر اسلات‌های PCI وجود نداشت، ما از بازی، گشت و گذار در اینترنت، چاپ و غیره محروم میشدیم. تعداد زیادی ابزار جانبی وجود دارد که به دلیل وجود اسلات‌های PCI به راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • مودم
  • کارت شبکه
  • کارت صدا
  • کارت گرافیک
  • تیونرهای تلویزیون
  • کار های فایر وایر
  • کارت کنترل
  • اسکنر
  • USB
  • PS/2

کارت شبکه PCI چیست؟

کارت شبکه PCI نوعی سخت افزار کامپیوتری است که می‌تواند در کیس کامپیوتر، مستقیماً روی مادربورد نصب شود. این نوع کارت در شکاف اتصال اجزای جانبی (PCI) روی مادربورد رایانه نصب می‌شود. سپس کارت شبکه به رایانه اجازه می‌دهد تا به طور مستقیم به برخی از انواع شبکه (بسته به نوع کارت، یک شبکه سیمی از طریق کابل اترنت یا کابل مشابه یا یک شبکه بی ‌سیم) متصل شود. کارت شبکه PCI اغلب برای رایانه‌های رومیزی به جای لپ تاپ‌ها استفاده می‌شود، زیرا نصب داخلی روی دسکتاپ آسان‌تر است. PCI از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۰۵ محبوبیت بیشتری پیدا کرد اما بعدها با فناوری‌های پیشرفته دیگری مانند PCI Express و USB جایگزین شد.

نصب کارت شبکه PCI 

نصب کارت شبکه PCI در رایانه رومیزی یک فرآیند نسبتاً ساده است و به رایانه اجازه می‌دهد تا پس از آن به طور مطمئن به شبکه متصل شود. بسیاری از مادربوردهای مدرن دارای یک پورت برای اتصال شبکه سیمی هستند که معمولاً از طریق کابل اترنت انجام می‌شود، اگرچه برخی از آن‌ها چنین پورت‌هایی ندارند. در این موارد یا جایی که اتصال به شبکه بی سیم ترجیح داده می‌شود، ممکن است نیاز باشد کارت شبکه در داخل کامپیوتر نصب شود. این کار با باز کردن کیس کامپیوتر، در حالی که کامپیوتر خاموش است و قرار دادن کارت شبکه مستقیماً در یک اسلات PCI روی مادربورد انجام می‌شود.

انواع کارت شبکه PCI

هنگامی که یک کارت شبکه PCI به درستی نصب شد، ممکن است به درایورهای دستگاه و سایر نرم افزارها نیاز باشد. کارایی این نوع کارت معمولا بستگی به این دارد که چه نوع کارتی انتخاب و نصب شود. به طور کلی کارت شبکه PCI یا یک کارت سیمی است که از طریق کابل فیزیکی به شبکه متصل می‌شود یا یک کارت شبکه بی سیم که سیگنال اتصال به شبکه بی سیم را دریافت می‌‌کند. هر نوع کارت شبکه دارای همان نوع ناحیه interface است که در مادربورد نصب شده است اما صفحه پشتی که از پشت رایانه در معرض دید قرار می‌گیرد معمولاً متفاوت است.

  • یک کارت شبکه سیمی PCI دارای درگاهی است که در آن یک کابل اترنت می‌تواند به کارت متصل شود.
  • یک کارت بی سیم اغلب دارای یک آنتن کوچک در پشت کارت است. این آنتن می‌تواند مستقیماً به خود کارت وصل باشد یا ممکن است با سیم به کارت متصل شود که به آنتن اجازه می‌دهد تا در بهترین موقعیت برای دریافت سیگنال بی ‌سیم قرار گیرد.

کارت شبکه PCI اغلب دارای یک چراغ کوچک در پشت خود است که از طریق مادربورد تغذیه می شود و نشان می‌دهد که به درستی کار می‌کند.

استفاده از PCI برای شبکه‌های کامپیوتری

PCI در گذشته به عنوان رابط گذرگاه کامپیوتر برای کارت‌های افزودنی (add-in) آداپتورهای شبکه از جمله آداپتورهای اترنت و Wi-Fi در رایانه‌های شخصی رومیزی استفاده می‌شد. مصرف‌کنندگان می‌‌توانستند رایانه‌های شخصی رومیزی را با این کارت‌های از پیش نصب شده خریداری کنند یا در صورت نیاز کارت‌های خود را جداگانه خریداری کرده و وصل کنند.

علاوه بر این، فناوری PCI در استانداردهای لپ تاپ نیز گنجانده شده بود. CardBus یک کارت PC است (گاهی اوقات PCMCIAنامیده می‌شود) که برای اتصال آداپتورهای خارجی نازک شبیه به کارت اعتباری به یک گذرگاه PCI بکار می‌رود. این آداپتورهای CardBus به یک یا دو اسلات باز وصل می‌شوند که معمولاً در کنار لپ ‌تاپ قرار دارند. آداپتورهای CardBus برای Wi-Fi و Ethernet تا زمانی که سخت افزار شبکه به قدری تکامل یافت تا مستقیماً روی مادربوردهای لپ تاپ ادغام شود، متداول بودند.

PCI همچنین از آداپتورهای داخلی برای طراحی لپ‌ تاپ از طریق استاندارد Mini PCI پشتیبانی می‌کند.

استاندارد PCI آخرین بار در سال ۲۰۰۴ به نسخه 3.0 PCI به روز شد و امروزه تا حد زیادی توسط PCI Express جایگزین شده است.

تفاوت PCI با PCIe

PCI یک رابط موازی است در حالی که PCIe یک رابط سریال است.همچنین PCI از گذرگاه‌های جداگانه برای هر یک از دستگاه‌های متصل استفاده می‌کند، در حالیکه PCIe از یک گذرگاه مشترک بهره می‌برد.

تفاوت سرعت بین رابط استاندارد PCI و PCIe زیاد است. سرعت داده PCI معمولی ۱۳۳ مگابایت بر ثانیه است اما PCIe دارای سرعت داده ۱۶ گیگابایت بر ثانیه است.

همچنین، اسلات‌های PCI برای همه دستگاه‌ها اندازه یکسانی دارند. اما اسلات‌های PCIe بسته به اینکه کدام فرم فاکتور (Form Factor) را می‌پذیرد متفاوت است. طولانی‌ترین اسلات ۱۶ لاین و کوتاه‌ترین اسلات ۱ لاین است.

معرفی چند کارت شبکه PCIe

در زیر به معرفی دو نمونه از کارت‌های شبکه PCI Express می‌پردازیم.

  • کارت شبکه PCI Express تندا N300 مدل W322E :

این کارت شبکه با ارائه سرعتی معادل ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه، امکان اتصال لپ تاپ به یک شبکه بی سیم را فراهم می‌کند. همچنین دارای ۲ آنتن با قدرت ۲.۵ دسی ‌بل است و از سیستم عامل‌های windows10,Windows 8.1,Windows 8,Windows 7,Windows XP پشتیبانی می‌کند.

  • کارت شبکه PCI Express تندا AC1200 مدل : E12

این کارت شبکه بی سیم دارای ۲ عدد آنتن خارجی با قدرت ۵ دسی بل است و از دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. سرعت در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز می‌تواند تا ۳۰۰ مگابیت در ثانیه و سرعت در ۵ گیگاهرتز به ۸۶۷ مگابیت در ثانیه برسد که برای انجام بازی‌های آنلاین و پخش ویدیوهای 4K Ultra HD ایده آل است.

حرف آخر

یکی از بارزترین ویژگی‌های کامپیوترهای مدرن، قابلیت ارتقاء آنهاست. قابلیت‌های جدید را می‌توان با نصب یک کارت توسعه در یکی از اسلات‌ها اضافه کرد. کارت PCI به عنوان نسخه اصلی شناخته می‌شود و کارت PCIE در حال حاضر به عنوان اولویت در نظر گرفته می‌شود و برتری‌هایی نسبت به PCI دارد که باعث رواج قابل توجه آن شده است. برای خرید کارت شبکه PCIE می‌توانید به سایت ایزی مارکت مراجعه فرمایید. تمامی محصولات تندا در این سایت با گارانتی از نمایندگی رسمی تندا در ایران، آسان پیشرو، برای مشتریان عزیز ارسال می‌گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *