وای فای چیست؟

WiFi مخفف عبارت Wireless Fidelity است که در سال ۱۹۹۷ ایجاد شد و علامت تجاری آن توسط WiFi Alliance ثبت گردید. وای فای یعنی یک شبکه بی سیم که به چندین دستگاه اجازه می‌دهد از طریق یک اتصال واحد به اینترنت متصل شوند. هنگامی که بحث وای فای به میان می‌آید، همه ما به سرعت آن فکر می‌کنیم؛ هر چه سرعت وای فای بالاتر باشد، بهتر و پرطرفدارتر خواهد بود! بر همین اساس در سال‌های گذشته چند نسل از وای فای به بازار عرضه شده‌اند و هدف هر نسخه ارتقاء سرعت و بهبود عملکردهای نسل قبلی خود بوده است. وای فای ۶ در حال حاضر جدیدترین نسل وای فای است که به زودی جایگزین تمام روترهای وای فای ۵ خواهد شد.

Wifi 6 چیست؟

وای فای ۶ که با نام 802.11ax نیز شناخته می‌شود، جدیدترین نسخه شبکه بی ‌سیم است که همان کار نسل‌های قبلی وای فای یعنی اتصال به اینترنت را انجام می‌دهد. اما با بهره گیری از یک سری فناوری‌های پیشرفته می‌تواند این وظیفه را به طور موثرتری به انجام برساند و اتصالات سریع‌تر و پایدارتری ایجاد کند. با استفاده از WiFi 6، یک شبکه کامپیوتری می‌تواند حجم بیشتری از داده را در خود جای داده و انتقال دهد.

ویژگی‌های وای فای 6

Wi-Fi 6 دارای چندین ویژگی کلیدی جدید است که تجربه دلپذیرتری از وای فای ارائه می‌دهد. علاوه بر سرعت بیشتر و کاهش تأخیر،Wi-Fi 6  ظرفیت دستگاه‌هایی که می‌توانند به طور همزمان به یک شبکه متصل شوند را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. برجسته‌ترین ویژگی‌های وای فای ۶ شامل موارد زیر هستند.

  • OFDMA (دسترسی چندگانه با تقسیم فرکانس متعامد):

این ویژگی، ظرفیت کلی شبکه را افزایش می‌دهد و تأخیر را به حداقل می‌رساند. این امر باعث می‌شود که فناوری وای فای ۶ برای کاربردهایی مانند VoIP و اتوماسیون صنعتی حساس به زمان، بهترین گزینه باشد.

  • MIMO و شکل دهی پرتو:

MIMO به تکنیک استفاده از چندین آنتن برای تبدیل سیگنال‌های رادیویی به «پرتوها» اشاره دارد. این ویژگی در نسخه‌های قبلی Wi-Fi نیز وجود داشت اما اکنون به نحوی استاندارد شده است تا پرتوهای همزمان توسط یک نقطه دسترسی پشتیبانی شوند.

  • 1024-QAM (حالت مدولاسیون دامنه چهارگانه):

این رمزگذاری جدید باعث می‌شود که سرعت خروجی وای فای ۶ حدودا تا ۲۵ درصد افزایش یابد.

  • BSS Coloring:

تکنیکی برای استقرار شبکه‌های متراکم است که به چندین دستگاه و نقطه دسترسی (اکسس پوینت) اجازه می‌دهد از یک کانال فرکانس رادیویی با تداخل کمتر و ظرفیت بالاتر استفاده کنند.

  • Target Wait Time:

مکانیزمی است که توسط آن افراد متصل به Wi-Fi و نقاط دسترسی می‌توانند برای زمان‌بندی اتصال از قبل برنامه ریزی کنند. قابلیت TWT به دستگاه‌های پایانی این امکان را می‌دهد که زمان بیشتری را در حالت استندبای سپری نمایند و تصمیم بگیرند چه زمانی و هر چند وقت یک‌بار برای دریافت یا ارسال داده بیدار شوند.

این ویژگی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش بازده کلی خواهد شد. این قابلیت برای دستگاه‌های IoT (اینترنت اشیاء) که در آنها اتصال مداوم ضرورتی ندارد، اهمیت بسیاری خواهد داشت.

  • WPA3 و Enhanced Open:

این ویژگی‌ها حریم خصوصی کاربر در شبکه‌های باز را تقویت می‌کنند، پیکربندی امنیت را برای دستگاه‌های بدون سر (headless) اینترنت اشیاء ساده می‌کنند و سطوح بالاتری از امنیت را برای رفع نیازهای مصارف دولتی، دفاعی و صنعتی فراهم می‌نمایند.

مزایای وای فای ۶

وای فای 6 در مقایسه با نسخه‌های قبلی وای فای دارای مزایای قابل توجهی است که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند.

  • سرعت انتقال داده سریعتر: یکی از مزایای کلیدی Wi-Fi 6 سرعت دانلود و آپلود سریع‌تر است. به عنوان مثال اگر از یک روتر Wi-Fi فقط برای یک دستگاه استفاده ‌کنید، سرعت بالقوه با Wi-Fi 6 در مقایسه با Wi-Fi 5 می‌تواند تا ۴۰ درصد بیشتر باشد.
  • عمر باتری بهتر: Target Wait Time به تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و سایر دستگاه‌های دارای Wi-Fi 6 امکان می‌دهد از عمر باتری طولانی‌تری بهره‌مند شوند. هنگامی که یک اکسس پوینت به دستگاهی متصل می‌شود، می‌تواند دقیقاً به آن بگوید که چه زمانی به حالت استندبای برود و چه زمانی برای دریافت داده بعدی فعال شود. این امر باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود و به Wi-Fi اجازه می‌دهد زمان بیشتری را در حالت خواب سپری کند.
  • ظرفیت بالاتر در شبکه‌های متراکم: از آنجایی که استفاده از Wi-Fi به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است، میزان تداخل سیگنال و قطعی اتصال نیز در اماکن شلوغ نظیر آپارتمان‌های بزرگ، مراکز خرید، ادارات و … افزایش یافته است. Wi-Fi 6 تعداد دستگاه‌هایی که می‌توانند به طور همزمان به یک شبکه متصل شوند را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. در واقع کاربران وای فای ۶ می‌توانند تأخیر و قطع اتصال کمتری را شبکه‌های متراکم تجربه کنند.
  • امنیت بیشتر: پروتکل امنیتی جدید WPA3 شکستن رمزهای عبور را برای هکرها دشوارتر می‌کند و ایمنی بیشتری برای شبکه‌های باز و بدون رمزنگاری مانند وای فای عمومی کافی شاپ، رستوران، هتل و .. فراهم می‌نماید. پروتکل WPA3 از حدس زدن گذرواژه یا امتحان کردن چندین رمزعبور برای ورود به شبکه جلوگیری می‌کند و در واقع جلوی حملاتbrute-force را می‌گیرد.

آیا برای وای فای ۶ به روتر جدید نیاز داریم؟

بله شما به یک روتر جدید نیاز دارید! قبل از ارتقاء به وای فای ۶ توجه داشته باشید که برای این کار لازم است علاوه بر یک روتر وای فای ۶، دستگاه‌های متصل  نیز از تکنولوژی وای فای ۶ پشتیبانی نمایند. البته این بدان معنا نیست که اگر تلفن هوشمند، تبلت، لپ تاپ و … از این قابلیت پشتیبانی نکنند نمی‌توانید به روتر وای فای ۶ وصل شوید. بلکه بدین معناست که در اینصورت قادر نخواهید بود از قابلیت‌های پیشرفته‌تر و سرعت بالاتر وای فای ۶ بهره ببرید.

آیا ارتقاء به وای فای 6 ضرورت دارد؟

با توجه به اینکه برای استفاده از این فناوری نیاز به تغییر روتر دارید، ممکن است مطمئن نباشید که ارتقاء به وای فای ۶ برای شما ضرورت دارد یا نه. برای آنکه بتوانید منطقی‌تر تصمیم بگیرید، در ادامه به برخی از مهم‌ترین کاربردهای وای فای ۶ می‌پردازیم. اگر یکی از موارد زیر در مورد شما صدق می‌کند، ارزشش را دارد که وای فای خود را به ۶ ارتقاء دهید.

کاربردهای Wifi 6

استفاده از وای فای ۶ در موارد زیر می‌تواند واقعا مفید باشد.

  • سازمانی:

ارتقاء به وای فای ۶ برای شرکت‌هایی که در محیط‌های شهری متراکم هستند و شبکه‌های Wi-Fi بسیاری در اطراف آن‌ها وجود دارد، بشدت توصیه می‌شود. در این شرایط استفاده از Wifi 6 از تداخل سیگنال جلوگیری کرده و اتصال بی‌ سیم بهتری برای کارکنان و همچنین برای مهمانان سازمان فراهم می‌کند.

  • بخش تولید:

Wi-Fi 6 برای عملیات‌های تولیدی که به استقرار گسترده دستگاه‌های بی ‌سیم متکی هستند، ایده‌آل است؛ از اتصال تبلت‌های وای‌ فای کارگران انبار و اسکنرهای وای ‌فای گرفته تا دستگاه‌هایی که برای کار به اتصال پایدار اینترنت نیاز دارند.

  • حمل و نقل:

در سیستم‌های حمل و نقل مانند قطارهای مسافربری، اتوبوس‌ها و کامیون، Wi-Fi 6 مزایای قابل توجهی برای اپراتورها، رانندگان، مسافران و شرکت‌های حمل و نقل به ارمغان می‌آورد.

  • ارتباطات از راه دور:

Wi-Fi 6 اتصال استثنایی، پهنای باند، امنیت و قابلیت اطمینا بالایی برای شبکه فراهم می‌کند که در برنامه‌های مخابراتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

  • سبک زندگی هوشمند:

لوازم خانه هوشمند و برنامه‌های کاربردی IOT (اینترنت اشیاء) در حال گسترش هستند. با بهره گیری از وای فای ۶ در محیط زندگی هوشمند، تعداد دستگاه‌های متصل به وای ‌فای در یک خانه متوسط از ۱۰ دستگاه به ۵۰ دستگاه یا بیشتر افزایش یافته است. هر لامپ متصل به وای فای، سوئیچ هوشمند، قفل درب، لوازم خانگی یا دوربین، باری روی شبکه WiFi قرار می‌دهد.

WiFi 6 طوری طراحی شده که بتواند با افزایش دستگاه‌ها بدون تأثیر منفی بر سرعت WiFi شما مقابله کند. این ویژگی به یک تجربه استریمینگ روان منجر می‌شود، در حالی که اتصال بی وقفه چراغ‌ها، سوئیچ‌ها، ترموستات‌ها و هر دستگاه IOT دیگری که ممکن است به خانه هوشمند خود اضافه کنید را فراهم می‌نماید.

حرف آخر

وای فای ۶ جدیدترین نسل شبکه بی سیم است که نسبت به نسخه قبلی، پیشرفت‌های چشمگیر و قابل توجهی داشته است. سرعت بالاتر Wifi 6 فقط یکی از مزایای متعدد ششمین نسل وای فای است. وای فای 6 علاوه بر ارائه سرعت بالاتر می‌تواند امنیت بیشتر و اتصالات پایدارتری در شبکه‌های متراکم فراهم نماید. در حال حاضر بخش‌های تولید، حمل و نقل و همچنین خانه‌های هوشمند بیشترین بهره را از وای فای ۶ خواهند برد.

روتر بی سیم دوبانده Wi-Fi 6 تندا Ax1500 مدل TX2 Pro از جمله روترهای مجهز به وای فای ۶ است. محصولات تندا را می‌توانید با گارانتی آسان پیشرو، نمایندگی رسمی تندا، تهیه فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *