۸ تفاوت مودم و روتر | فرق مودم با روتر چیست؟

مودم یا روتر!؟ شما به کدام یک نیاز دارید؟

شبکه‌های کامپیوتری و دنیای فناوری اطلاعات در ۵۰ سال گذشته به سرعت تکامل یافته‌اند. در این میان، تجهیزات مختلفی برای راه اندازی شبکه‌ها معرفی شده‌اند که برخی از آن‌ها شناخته شده‌تر از بقیه هستند؛ مودم و روتر از رایج‌ترین سخت افزارهای مورد نیاز در شبکه‌های خانگی و اداری هستند. اما تفاوت مودم و روتر چیست؟ اگرچه نام مودم و روتر اغلب در کنار هم به کار می‌رود اما آنها دو دستگاه مستقل با عملکردهای متفاوت هستند که البته می‌توانند در یک دستگاه واحد به نام «مودم روتر» با هم ادغام شوند.

با اینحال بسیاری از افراد تفاوتی بین این دو قائل نمی‌شوند و حتی گاهی اوقات به جای یکی، از نام دیگری استفاده می‌کنند. اگر نمی‌دانید برای دسترسی به اینترنت پرسرعت به مودم نیاز دارید یا روتر، لازم است ابتدا فرق مودم و روتر را بدانید.

مودم چیست؟

مودم دستگاهی است که خانه یا محل کار شما را معمولاً از طریق کابل کواکسی به یک ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) متصل می‌کند. مودم سیگنال‌ها را از ISP می‌گیرد و آن‌ها را به سیگنال‌هایی تبدیل می‌کند که دستگاه‌های محلی شما می‌توانند استفاده کنند و بالعکس. ارتباط بین خانه یا محل کار و اینترنت به عنوان شبکه گسترده (WAN) شناخته می‌شود.

هر مودم دارای یک آدرس IP عمومی (public) اختصاص داده شده است که از طریق آن در اینترنت شناسایی می‌شود. بنابراین مودم دستگاهی است که اینترنت پرسرعت را به خانه یا محل کار شما می‌آورد. در نتیجه برای دسترسی به اینترنت پرسرعت حتما به یک مودم نیاز دارید.

روتر چیست؟

هنگامی که چندین دستگاه دارید که باید به اینترنت متصل شوند یا اگر می‌خواهید از آن دستگاه‌ها به صورت بی سیم (از طریق WiFi) استفاده کنید، به روتر نیاز خواهید داشت. روتر دستگاه‌های مورد نظرتان را به شبکه خانگی یا شبکه WiFi شما متصل می‌کند و سپس آن‌ها را قادر می‌سازد به صورت بی‌سیم با هم ارتباط برقرار کرده و به اینترنت متصل شوند.

در واقع روتر یک شبکه محلی (LAN) در خانه یا محل کار شما ایجاد می‌کند و به دستگاه‌هایتان امکان می‌دهد فایل‌ها و لوازم جانبی مانند چاپگرها را به اشتراک بگذارند. با این حال، روتر برای عملکرد خود نیازی به اتصال به مودم ندارد و شما می‌توانید انتخاب کنید که یک LAN بدون دسترسی به اینترنت ایجاد کنید.

به عبارت ساده، روتر:

  • یک آدرس IP محلی به هر دستگاه در شبکه اختصاص می‌دهد.
  • برای جلوگیری از نقص امنیتی فایروال ایجاد می‌کند.
  • ترافیک شبکه را مدیریت می‌کند.
  • کنترل والدین را مدیریت می‌کند.

تفاوت مودم با روتر

در زیر به ۸ تفاوت مودم و روتر وای فای می‌پردازیم.

۱.اتصال به اینترنت

مودم دستگاهی است که یک ساختمان، به عنوان مثال یک طبقه اداری، یک رستوران یا یک کتابخانه را به یک ISP متصل می‌کند. سپس سیگنال‌های دیجیتال را به سیگنال هایی تبدیل می‌نماید که کامپیوتر و سایر دستگاه‌ها می‌توانند آن‌ها را درک کنند. بنابراین مودم وظیفه اتصال اینترنت به یک مکان خاص را بر عهده دارد.

از سوی دیگر، یک روتر به تنهایی نمی‌تواند در یک مکان خاص، امکان دسترسی به اینترنت را برای دستگاه‌ها فراهم کند. یک روتر وظیفه دارد از اتصال اینترنت به دست آمده از مودم استفاده کرده و آن را برای همه دستگاه‌های موجود در منطقه تحت پوشش خود قابل دسترسی کند. این یکی از مهم‌ترین تفاوت مودم و روتر است.

۲. اصول کار مودم‌ و روتر

روترها و مودم‌ها و بر طبق اصول مختلفی کار می‌کنند. یک مودم، شکاف بین زبان دیجیتالی که کامپیوترها و تلفن‌ها استفاده می‌کنند و انتقال سیمی واقعی که از طریق ورودی‌های آنالوگ انجام می‌شود را پر می‌کند. مودم‌های بی سیم که به عنوان مودم‌های فرکانس رادیویی نیز شناخته می‌شوند، می‌توانند این کار را با تبدیل سیگنال‌های داده‌های دیجیتال به شکل موج‌های رادیویی که از فاصله دور منتقل می‌شوند، انجام دهند.

مودم یک سیگنال دیجیتال را می‌گیرد و آن را در بالای سیگنال آنالوگ یا موج حامل مدوله می‌کند. این شکل موج سینوسی مدوله‌شده می‌تواند از خطوط تلفن عبور کند تا به هاب اینترنت مرکزی برسد. همه این‌ها با سرعت بالا اتفاق می‌افتند که به مودم مورد استفاده نیز بستگی دارد. پس از تعدیل و انتقال داده‌ها، بخش گیرنده مودم اطلاعات در حال ارسال را تغییر شکل می‌دهد. موج حامل را «حذف» می‌کند و فرم دیجیتالی که کامپیوتر می‌تواند تفسیر کند را باقی می‌گذارد.

در مقابل روتر با استفاده از یک اصل متفاوت کار می‌کند. روتر دستگاه‌های داخل یک شبکه را به هم متصل می‌کند و بسته‌ها را بین آن دستگاه‌ها و اینترنت منتقل می‌کند. این سخت افزار شبکه، اطلاعات آدرس شبکه را روی بسته‌های داده می‌خواند و سپس با استفاده از جدول مسیریابی خود، آن را رمزگشایی می‌کند. سپس بسته داده را در مسیر صحیح به مقصد برچسب گذاری شده خود هدایت می‌نماید.

۳. پوشش شبکه منطقه‌ای

روترها و مودم‌ها از انواع مختلفی از شبکه‌های منطقه‌ای استفاده می‌کنند. مودم از طریق یک شبکه گسترده (WAN) به اینترنت متصل می‌شود، در حالی که یک روتر با ایجاد یک شبکه محلی (LAN) دستگاه‌ها را به هم متصل می‌کند.

شبکه‌های گسترده که توسط مودم‌ها پشتیبانی می‌شوند، چندین دستگاه را در یک مکان جغرافیایی وسیع در سراسر جهان به هم متصل می‌کنند. ارائه دهندگان خدمات اینترنت شبکه‌های WAN را ایجاد می‌کنند.

شبکه محلی، شبکه‌ای است که شامل دستگاه‌های محلی است که در یک مکان جغرافیایی فیزیکی تعریف شده، محصور و منفرد متصل شده‌اند. یک شبکه LAN معمولی شامل رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند، لپ تاپ‌ها، تبلت‌ها و … است که همگی از طریق یک شبکه متصل هستند.

LAN می‌تواند با سیم یا بی سیم باشد. روترها می‌توانند در یک LAN با استفاده از اترنت سیمی و اتصالات بی سیم کار کنند.

۴. آدرس پروتکل اینترنت  (IP)

آدرس IP (که با عنوان آدرس پروتکل اینترنت نیز شناخته می‌شود) مجموعه ای از ۴ رقم است که با نقاطی از هم جدا شده‌اند و به عنوان یک شماره شناسایی منحصر به فرد برای شبکه شما عمل می‌کنند. یک آدرس IP را می‌توان به یک آدرس پستی تشبیه کرد. این آدرس، مکان شما را در شبکه جهانی وب به اینترنت می‌گوید. مودم‌ها و روترها هر دو از آدرس‌های IP استفاده می‌کنند. با این حال، دو نوع مختلف آدرس IP وجود دارد و این تفاوت در مورد مودم‌ها و روترها صدق می‌کند.

یک مودم از آدرس IP عمومی استفاده می‌کند. به هر مودم یک آدرس IP منحصر به فرد اختصاص داده می‌شود که مکان آن را به عنوان بخشی از اینترنت شناسایی می‌کند. آدرس‌های IP عمومی به راحتی تغییر نمی‌کنند. آنها توسط ISP روی یک مودم تنظیم می‌شوند و در صورت درخواست می‌توان آن‌ها را تغییر داد. آدرس IP عمومی مورد استفاده در یک مودم قابل مشاهده، ردیابی و برای اینترنت قابل شناسایی است مگر اینکه توسط یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) پنهان شود.

اما روترها از دو نوع آدرس IP یعنی آدرس‌های IP عمومی و خصوصی استفاده می‌کنند. دلیلش آن است که روترها از دو اینترفیس تشکیل شده‌اند، یکی از طریق مودم به WAN متصل می‌شود و دیگری یک LAN ایجاد می‌کند. رابط WAN  درست مانند مودم از یک آدرس IP عمومی استفاده می‌کند. در مقابل، رابط LAN به تعداد مورد نیاز آدرس IP خصوصی را برای تمام دستگاه‌های مختلف متصل به آن شبکه LAN اختصاص می‌دهد.

۵. تعداد پورت‌ها

پورت‌ها درگاه‌ها یا مکان‌هایی در مودم یا روتر هستند که دستگاه‌های دیگر از طریق سیم به آنها وصل می‌شوند. یک مودم دارای ۲ پورت است. اولی، یک پورت مربوط به سرویس است که مودم را به کابل سرویس ارائه دهنده خدمات اینترنت متصل می‌کند. این پورت، اینترنت را به یک ساختمان یا منطقه خاص می‌آورد.

دومین درگاهی که معمولاً روی مودم یافت می شود، پورت LAN است که به پورت WAN روتر متصل می‌شود. این پورت، اتصال اینترنت را به روتر می‌برد و یک مودم تنها می‌تواند با استفاده از پورت LAN به یک کامپیوتر متصل شود.

از طرف دیگر یک روتر دارای چندین پورت بوده که شامل یک پورت اترنت، یک پورت WAN و پورت‌های USB است. اکثر روترهای مدرن که ISP ها ارائه می‌دهند، دارای حدود ۴ پورت اترنت و اتصال بی سیم هستند. روترهایی با بیش از ۴ پورت اترنت نیز وجود دارند.

پورت WAN یا پورت اینترنت برای اتصال به منبع اینترنت که معمولا یک مودم است استفاده می‌شود. سپس پورت‌های اترنت، آن اینترنت را در دستگاه‌های مختلف توزیع می‌کنند.

۶. امنیت

مودم‌ها در برابر تهدیدات امنیتی اینترنت، محافظت ایجاد نمی‌کنند. زیرا یک آدرس IP عمومی را در دسترس همه کاربران دیگر در اینترنت قرار می‌دهند. علاوه بر این، مودم ها با فایروال داخلی عرضه نمی‌شوند. بنابراین رایانه‌ای که مستقیماً با استفاده از مودم به اینترنت متصل است، در معرض تهدیدات شبکه قرار می‌گیرد، مگر اینکه نرم‌ افزار محافظ روی آن رایانه نصب شده باشد. آدرس IP رایانه را نیز می‌توان ردیابی کرد مگر اینکه با مرورگرهایی مانند Tor یا VPN مخفی شود.

اما روترها سطح خوبی از امنیت را در مقابل مجرمان سایبری ارائه می‌دهند. روترها از آدرس IP دستگاه‌های موجود در شبکه خود محافظت می‌کنند زیرا از یک آدرس IP خصوصی استفاده می‌کنند. بسته به سازنده، روترها ممکن است فایروال‌هایی نیز داشته باشند که بتوان آن‌ها را ارتقاء داد.

۷. لایه عملیاتی OSI

مودم‌ها فقط روی لایه پیوند داده کار می‌کنند. لایه پیوند داده دومین لایه از مدل معماری شبکه اتصال بین سیستم باز (OSI) است. با این حال، روترها بر روی لایه پیوند داده، لایه شبکه و لایه فیزیکی کار می‌کنند.

۸. کنترل والدین

کنترل والدین از جمله دیگر تفاوت مودم و روتر بوده که در اکثر روترها با درجات مختلف وجود دارد. با این حال همه مودم‌ها از آن بهره نمی‌برند. روترهای دارای کنترل والدین داخلی ویژگی‌هایی مانند فیلترهای محتوای انعطاف ‌پذیر، کنترل مدیریت زمان، تنظیم نمایه، مسدودکننده‌های تبلیغات/پاپ‌آپ و … دارند. ویژگی‌های کنترل والدین همچنین می‌تواند برای مشاغلی مفید باشد که ممکن است بخواهند استفاده از اینترنت را در محل کار تنظیم کنند.

و اما اکسس پوینت!

نقطه دسترسی یا اکسس پوینت، یک دستگاه شبکه بی سیم است که به عنوان پورتال برای اتصال دستگاه‌ها به یک شبکه محلی عمل می‌کند. اکسس پوینت برای گسترش پوشش بی سیم شبکه موجود و افزایش تعداد کاربرانی که می‌توانند به آن متصل شوند به کار می‌روند. یک کابل اترنت پرسرعت از یک روتر به یک اکسس پوینت وصل می‌شود که سیگنال سیمی را به یک سیگنال بی سیم تبدیل می‌کند.

سخن پایانی

مودم‌ها و روترها بسیار متفاوت هستند و هر یک عملکرد خاصی دارند. یک مودم، کاربر را به اینترنت متصل می‌کند. در حالیکه یک روتر دستگاه‌های مختلف کاربر را به شبکه خانگی (شبکه محلی یا LAN) یا شبکه WiFi متصل ‌می‌نماید و سپس این دستگاه‌ها می‌توانند به صورت بی سیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. لازم به ذکر است که یک روتر به خودی خود کابر را به اینترنت متصل نمی‌کند و این مهم‌ترین تفاوت مودم و روتر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *