ویژگی‌های بهترین مودم ADSL خانگی | خرید مودم منزل

مودم ADSL چیست و چگونه کار می‌کند؟

مودم‌های ADSL، دنیای اتصال به اینترنت را متحول کرده‌اند. این مودم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با استفاده از یک خط تلفن معمولی، اتصال اینترنت پرسرعت را برای هر مکانی فراهم کنند. در مودم‌های ADSL از فرکانس‌های مختلف برای ارتباطات صوتی و داده‌ای استفاده می‌شود. سیگنال صوتی با استفاده از فرکانس پایین و سیگنال داده‌ای با فرکانس بالا منتقل می‌شود. این امر، امکان انتقال حجم زیادی از داده‌ها را از طریق یک خط تلفن بدون تداخل در ارتباطات صوتی فراهم می‌نماید. برای خرید بهترین مودم ADSL خانگی بهتر است با فاکتورهای مهمی همچون سرعت مودم، تعداد و انواع پورت‌ها، تعداد باندها و… آشنا شوید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. در ادامه مطلب به هر یک از این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

ویژگی‌های بهترین مودم ADSL خانگی

پیش از پرداختن به ویژگی‌های بهترین مودم ADSL خانگی بهتر است بدانید که هیچ مودم یا روتری وجود ندارد که برای همه افراد، بهترین باشد. نیازها و اهداف کاربران مختلف اینترنت با یکدیگر متفاوت است و حتی کاربران خانگی نیز ممکن است اولویت‌های متفاوتی برای خرید مودم داشته باشند. آنچه برای یک فرد مناسب است، ممکن است با برنامه یا بودجه مورد نظر شخص دیگر مطابقت نداشته باشد! اما به طور کلی ویژگی‌های بهترین مودم ADSL خانگی شامل موارد زیر است.

سرعت مودم

سرعتی که مودم از آن پشتیبانی می‌کند و همچنین پهنای باندی که ارائه می‌دهد، بر افزایش یا کاهش سرعت اینترنت شما تأثیر می‌گذارد. سرعت مودم توسط پردازنده، رم و فریم‌ور آن تعیین می‌شود. بنابراین باید مودمی با پردازنده قدرتمند، رم کافی و سیستم عامل به روز انتخاب کنید. یک مودم با پردازنده کُند و رم محدود، سرعت اتصال اینترنت را کاهش می‌دهد و در نتیجه سرعت دانلود و آپلود پایین خواهد بود.

درست است که در حال حاضر سرعت اینترنت کشور ما پایین است و اکثر مودم‌های موجود در بازار از حداکثر سرعت آن پشتیبانی می‌کنند اما با اینحال هر چه سرعت اسمی مودم بالاتر باشد، بهتر است. زیرا هنگامیکه چندین کاربر به صورت همزمان از یک اتصال اینترنت استفاده ‌کنند یا قصد انتقال فایل بین دو دستگاه در داخل شبکه را داشته باشند، سرعت مودم بین تمام دستگاه‌های متصل شده در شبکه تقسیم می‌شود. معمولا مودم‌های ADSL با سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه برای مصارف خانگی مناسب هستند.

تعداد باندهای مودم

مودم‌های ADSL ممکن است تک بانده یا دوبانده باشند. مودم‌های دوبانده، گزینه مناسب‌تری هستند زیرا می‌توانند داده‌ها را در دو باند فرکانسی مجزا (یعنی ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز) انتقال دهند. دوبانده بودن مودم از تداخل فرکانس مودم با دستگاه‌هایی نظیر تلویزیون و ماهواره جلوگیری می‌کند.

قابلیت بی سیم و با سیم

مودم‌های بی سیم (وای فای) و با سیم هر یک مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. مودم‌های سیمی از پورت‌های LAN  و USB برای ایجاد اتصال استفاده می‌کنند. این نوع اتصال پایدار است اما محدودیت‌هایی از نظر فضا و تعداد دستگاه‌های متصل وجود دارد. در مقابل مودم‌های وای فای، امکان اتصال دستگاه‌های بیشتری را به اینترنت فراهم می‌کنند اما ممکن است امنیت مودم‌های سیمی را نداشته باشند.

با اینحال با در نظر گرفتن مصارف کاربران خانگی که عموما شامل وب گردی، کار با گوشی و چک کردن شبکه‌های اجتماعی است، بهتر است یک مودم وای فای یا مودمی را انتخاب کنید که هم به تکنولوژی وای فای و هم به پورت‌های LAN و USB مجهز باشد.

تعداد و انواع پورت‌ها

هر چه تعداد و انواع پورت‌های مودم بیشتر باشد، انواع و تعداد بیشتری از دستگاه‌ها را می‌توانید به آن متصل کنید. دارا بودن پورت اترنت یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

تکنولوژی وای فای

نسخه‌های جدیدتر وای فای نسبت به نسخه‌های قدیمی‌تر، اتصال پایدارتر و سریع‌تری ایجاد می‌کنند و همچنین باگ‌ها و ارورهای کمتری دارند.

جدیدترین نسخه وای فای، WIFI6 است که به وای فای نسل ششم نیز معروف است. به طور کلی هر چه تکنولوژی وای فای مودم شما جدیدتر باشد، بهتر است. با اینحال برای بهره مندی از تمام ویژگی‌های نسخه‌های جدیدتر وای فای لازم است دستگاه‌های شما با آن سازگار باشند.

کنترل پهنای باند

کنترل پهنای باند، قابلیتی است که به شما امکان می‌دهد پهنای باند هر یک از دستگاه‌های متصل را مدیریت نمایید. بدین ترتیب، احتمال بروز اختلال در شبکه کاهش می‌یابد.

کنترل والدین

سن استفاده از اینترنت بشدت کاهش یافته است بنابراین قابلیت کنترل والدین در مودم ضروری بنظر می‌رسد. این ویژگی در مودم‌ها به والدین امکان می‌دهد که ساعات استفاده فرزندان از اینترنت را محدود کرده و سایت‌های مورد نظر خود را از دسترس آن‌ها خارج نمایند.

امنیت بالا

امروزه تقریبا تمامی مودم‌ها از استاندارد WPA2 استفاده می‌کنند. البته تکنولوژی جدیدتر WPA3 نیز در برخی مودم‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. با اینحال برای بهره مندی از امنیت بالای استاندارد  WPA3 لازم است که دستگاه‌های متصل به مودم از این استاندارد پشتیبانی کنند.

شبکه مهمان

این قابلیت در مودم به شما امکان می‌دهد که یک شبکه با پهنای باند جداگانه را به مهمانان خود اختصاص دهید. بدین ترتیب، مهمانان به شبکه شخصی شما دسترسی نخواهند داشت و نمی‌توانند بیش از حد معمول از حجم اینترنت شما استفاده کنند.

پشتیبانی و خدمات پس از فروش

بهترین مودم ADSL خانگی باید از پشتیبانی و گارانتی معتبر برخوردار باشد. مشکلات متعددی ممکن است برای مودم اتفاق بیفتد. دسترسی به یک سیستم پشتیبانی پاسخگو و خدمات پس از فروش مطمئن به شما اطمینان می‌دهد که در صورت خراب شدن مودم‌تان می‌توانید در کمترین زمان ممکن، مشکل آن را برطرف نمایید.

قیمت مقرون بصرفه

بهترین مودم ADSL خانگی باید دارای قیمت مناسب و مقرون بصرفه باشد. البته این به معنای ارزان بودن مودم نیست بلکه بدین معناست که امکانات و ویژگی‌های ارائه شده توسط مودم با قیمت آن متناسب باشند و در واقع مودم مورد نظر شما ارزش خرید داشته باشد.

قدرت و تعداد آنتن

قدرت آنتن مودم با واحد dBi تعریف می‌شود. هرچه عدد dBi بزرگتر باشد یعنی مودم می‌تواند سیگنال‌های قوی را تا مسافت بیشتری ارسال کند. تعداد آنتن مودم نیز در سیگنال دهی مودم موثر است. مودم‌های تک آنتن عموما برای خانه‌های کوچک و مودم‌های دو آنتن برای خانه‌های بزرگتر مناسب هستند.

خرید مودم ADSL خانگی

بهترین مودم adsl خانگی به نوع کاربرد شما و همچنین تعداد دستگاه‌های متصل بستگی دارد. با اینحال به طور کلی توصیه می‌شود مودم adsl را طوری انتخاب کنید که سرعت، تعداد پورت و امنیت بیشتری داشته باشد و قابلیت‌هایی مانند کنترل پهنای باند، شبکه مهمان و کنترل والدین را نیز ارائه دهد. همچنین دارای خدمات پس از فروش معتبر باشد و از تکنولوژی وای فای جدیدتر استفاده کند.

برند تندا از جمله برندهای معتبر در تولید و عرضه جهانی انواع مودم ADSL و VDSL است. شما می‌توانید مودم تندا را همراه با گارانتی از نمایندگی رسمی تندا در ایران، شرکت آسان پیشرو، از سایت ایزی مارکت تهیه فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *